SPSPC_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
75% účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1. Rozšíření informací k problematice edukace jedinců s tělesným postižením a těžkým postižením. Porozumět a vysvětlit: program rané péče, mozková obrna, etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciálně pedagogická diagnostika u tělesně postižených, symptomatické poruchy řeči u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnní, specifika práce u seniorů.
Osnova
  • Okruhy: 1. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateské škole. 3. Lateralita diagnostika, se zřetelem k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz. 4. Posuzování školní zralosti u dětí s MO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zaměření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce žáků s tělesným postižením. 8. Profesní orientace jedinců s tělesným postižením a jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetri ehemisfér, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování v RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s MO, nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdělávací program pro předškolní věk (mateřská škola). 18. Individuální vzdlávací program pro školní věk (základní škola). 19. MO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s MO (podpora rozvoje řeči u dětí s MO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených. Užití počítačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), příslušné Rámcové vzdělávací programy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie - cíle, metody, prostředky). 25. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace žáků s tělesným postižením, druhy škol v rámci středního školství. 27. Význam práce a pracovního uplatnní žáků s tělesným postižením. 28. Podporované zaměstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace v ČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. První. Brno: MU Brno, 2005, 132 s. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2003, 52 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-210-3242-1. info
    doporučená literatura
  • KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost a narušení sociálních vztahů žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a žáků nemocných. 2007. vyd. 2007. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika; Jemná motorika; Hrubá motorika. In Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 21-26. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost žáka s tělesným postižením, chronickým onemocněním a zdravotním oslabením. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2004, 4 s. 37. ISBN 80-86856-01-1. info
Výukové metody
Seminář - interaktivní výuka, exkurze.
Metody hodnocení
zkouska - ústní, vypracovaní seminární práce, 75% účast na semináři
Informace učitele
Podrobny a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.