OP3MK_PSYA Psychohygiena

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Pavel Konupčík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu psychohygieny je zvládnout základní termíny a pojmy psychologie zdraví a psychohygieny. Patří zde také problematika zdravého životního stylu a znalosti a dovednosti v této oblasti, týkající se zvládání stresu, efektivního odpočinku a udržování optimální výkonnosti. Teoreticky i prakticky je kladen důraz na primární prevenci a výchovu ke zdraví. Student po absolvování kurzu je schopen výchovy a sebevýchovy ke zdraví v oblasti somatické, psychické i sociální.
Osnova
  • Vymezení a předmět psychohygieny. Vývoj psychohygieny jako hnutí a vědní disciplíny. Základní pojmy psychohygieny.
  • Definování kategorií zdraví (pozitivní a negativní pojetí), normality, adaptace a nemoci. Využití těchto pojmů v pedagogické praxi. Prevence.
  • Výkonnost, práceschopnost a únava. Teorie únavy. Druhy únavy. Únava a odpočinek. Typy odpočinku.
  • Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Typy výkonnosti. Směnná práce a vyučování. Křivky výkonnosti.
  • Psychohygiena odpočinku. Psychohygiena volného času. Psychohygiena spánku. Poruchy spánku. Sny a snění.
  • Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie stresu. Typy stresu.
  • Náročné životní situace a jejich zvládání. Stres a zátěž. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti (Hardiness). Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom).Zátěžové situace. Zatížení, event. přetěžování. Protistresové programy.
  • Neurózy. Vymezení, vývoj pojmu. Teorie neuróz. Medicínský a psychologický přístup k neurózám. Klasifikace neuróz.Neuróza a pedagogická praxe. Specifičnosti a projevy neurózy u dětí. Neuróza a učitel. Prevence neuróz. Principy psychoterapie neuróz. Psychohygiena učení. Význam organizace práce. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Sebevýchova.
  • Abusus alkoholu, nikotinu, drogová závislost, gamblerismus. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana.
  • Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální podpora. Interpersonální konflikty. Psychohygiena rodiny. Relaxační techniky a protistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska. Jóga. Svalové uvolnění, úloha dýchání, autosugesce.
  • Perspektivy psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Programy Zdravá škola, Zdravé město. Psychohygiena a pedagogická praxe. Psychohygiena a "alternativní vědy". Úskalí psychohygieny.
Literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení : pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 157 s. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 190 s. ISBN 8070790199. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 222 s. URL info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
písemný test, 70% úspěšnosti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.