SP4BP_ZSP3 Základy speciální pedagogiky 3 oftalmopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_ZSP3/01: Čt 12:30–13:15 učebna 50, Z. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních informací z oboru oftalmopedie. Na konci kurzu by studenti měli znát a využívat informace o následujících aspektech: Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých zrakových vad. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zaízení pro péči o žáky se zrakovými vadami. Prevence, integrace, poradenství.
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. 3. Anatomie zrakového orgánu. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. 4. Zrakové vady typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 5. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 6. Dítě s postižením zraku v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 7. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Edukace žáků s postižením zraku. Braillovo písmo. 8. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 9. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Krajská Tyflocentra o.p.s., SONS, ÚSP, Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Praha-Dědina 10. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených 11. Dítě s kombinovaným postižením. Vzdělávání hluchoslepých.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
    doporučená literatura
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 162 s. ISBN 9788070135303. info
  • HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2003, 151 s. ISBN 8072543822. info
    neurčeno
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dít s tžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996
  • KEBLOVÁ, A. Kompenzaní pomcky pro zrakov postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
  • VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001
  • ÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakov tžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
  • JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8
  • SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
  • KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • ŠVECOVÁ, Lea. Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami. In Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 27-40. ISBN 80-85931-75-3. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
ukončení úspěšným složením ústní zkoušky nebo písemného testu (min. úspěšnost 65%)a vypracováním seminární práce (anotace). Průběžný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.