PdF:ZS1BK_ZNP3 Živá a neživá příroda 3 - Informace o předmětu
ZS1BK_ZNP3 Živá a neživá příroda 3
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- blok. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 9. 12. 16:00–17:20 Moravské zemské muzeum
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZS1BK_ZNP3/OS02: Pá 18. 11. 8:00–9:20 učebna 2, I. Frýzová - Předpoklady
- aktivní účast na cvičení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1,porozumět a vysvětlit obecné principy a zákonitosti života z IVZ II a IVZ III u modelových živočichů pro základní vzdělávání; 2,použít získané informace k pochopení vztahů v přírodě ; 3,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, zaměřená na prevenci proti předsudkům a zoofobiím u žáků ; 4,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit využití "domácích mazlíčků" k vytváření pozitivních vztahů k přírodě u žáků; 5,interpretovat výsledky vlastního pozorování živočichů žákům Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je sjednocení a rozvoj úrovně základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě - zaměřený na modelové organismy (především na živočichy v přírodě ) s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Předmět bude vyučován v blocích .
- Osnova
- 1. Živočichové jak je neznáme. 2. Fobie z organismů u studentů - přímá práce studentů s odborníkem. 3. Živočich ve školních podmínkách a v environmentálním vzdělávání – výzkum. 4. Práce s pracovními listy v muzeu, v zoologické zahradě. 5. Kontaktní výuka se zvířaty - přímá práce studentů s žáky pod vedením odborníka.
- Literatura
- The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- Výukové metody
- řízená diskuse, skupinový projekt, e-learning
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět nelze zapisovat současně s předmětem Bi1BK_ZNC3 !!
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/ZS1BK_ZNP3