PdF:OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_SDE2/01: Po 13:00–13:45 učebna 37, M. Valach
- Předpoklady
- ( OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&&NOW( OV3BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií - Osnova
- 1) G.W. F. Hegel dialektika já a ne-já, mravní význam práce: sebeutváření a sebepřesahování člověka prostřednictví svobodné tvůrčí činnosti, sjednocení člověka a přírody, člověka s člověkem.
- 2) G. W. F. Hegel, část 2. odcizený vztah ke světu: k sobě samému, druhým lidem a přírodě - pojem odcizení, kořeny odcizení
- 3) - 4) K. Marx překonání odcizení v kontextu historického materialismu: analýza příčin bídy a společenského utrpení – morální motivace Marxova zkoumání, historický materialismus: člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces - činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam vývoje techniky pro změnu dělby práce, překonání bídy, odcizení a pro konečné osvobození člověka.
- 5) Totalitní zkušenost: komunistická totalita podstata systému, jeho kořeny a jeho morální důsledky, komunistická ideologie – její morální obsah a její stručné srovnání s nacistickou ideologií
- 6) Schopenhauer, A. objasnění etické dimenze osamocenosti moderního člověka, metafyzika individuální vůle jako vůle k životu, morální hodnota člověka u Sch.
- 7) F. Nietzsche odpoutávání od metafyziky směrem k heroickému JÁ, kritika křesťanské morálky v kontextu „přehodnocení hodnot“, inspirace a meze koncepce heroického JÁ.
- 8)-9) E. Fromm pojem společenský charakter, mody být a mít, vliv trhu na charakter člověka - pojem tržní charakter, svoboda jako negace a jako pozitivní hodnota v produktivním životě, problém autoritářského charakteru.
- 10) Pojem člověka: etologická a sociobiologická interpretace problém lidské přirozenosti a toho, co je vrozené v kontrastu s moderní masovou společností, otázka agresivity a metodologická chyba etologie, biologická redukce člověka, možné překonávání jednostranností etologie v sociobiologii.
- 11) Psychologické základy morálního JÁ genetické a získané ve vývoji, interaktivní model psychického vývoje dítěte, význam stabilních emocionálních vazeb.
- 12) Etika životního prostředí ekologická krize jako výzva ke kvalitativní změně etiky, spor biocentrické a antropocentrické etiky životního prostředí, obtíže koncepce hodnoty přírody jako hodnoty o sobě, podstata poly- atnropocentrismu.
- 13) Postmoderní kritika univerzalistických koncepcí, její význam a meze univerzalistické koncepce jako koncepce totalitní, první vážný pokus současné filosofie o zdůvodnění demokracie, plurality, individuální autonomie a kulturní tolerance jako politické a morální hodnoty
- Literatura
- povinná literatura
- VALACH, Milan. Svět na předělu. O politické a morální krizi kapitalismu. druhé, podstatně rozšířené. ČR: Grimmus, 2009, 408 s. filosofické problémy současnosti. ISBN 978-80-902831-5-2. URL info
- VALACH, Milan. Marxova filozofie dějin. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2005, 84 s. ISBN 8086263657. info
- Výukové metody
- Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran.
Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem:
a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem,
b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem.
Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů.
Práce za druhý semestr musí být odevzdána v posledním přednáškovém (zápočtovém) týdnu. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích. Každý student se musí na každý seminář písemně připravit. Nepřipravený student je hodnocen jako nepřítomný. Maximální povolený počet neomluvených absencí jsou tři. Při překročení tohoto počtu je student povinen kurs opakovat. - Informace učitele
- Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.271- 286, 300 - 308.
Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 - 90.
Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005.
Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON, 1991. ISBN 80-901059-0-4
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.149 -157.
Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. ISBN 80-901062-1-8
Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993.ISBN 80-85619-87-3
Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0181-3
Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993.
Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. ISBN80-7106-076-3
Matějček, Z., Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama, 1986.
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s. 223 - 255, 255 -310.
Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. ISBN 80-901508-4-5 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/OV3BP_SDE2