RV2MP_1DR1 Didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radim Slaný (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2MP_1DR1/01: Po 12:05–13:45 učebna 27, L. Adámková, R. Slaný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko - psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia - definuje specifické problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na ZŠ, osvojí si specifické prvky, které se v oborové didaktice výchovy ke zdraví vyskytuje - zařadí rodinnou výchovu a výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV - definuje didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví - používá aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku
Osnova
  • Základní témata: 1. Rodinná výchova a výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu rodinná výchova v minulosti a současnosti. Budoucnost rodinné výchovy. Výchova ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky rodinné výchovy y výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků v rodinné výchově a výchově ke zdraví. 12. Pozorování a nalýza vyučovací hodiny.
Literatura
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • Rodinná a sexuální výchova :problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy, Hradec Králové 17.4.2002. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 154 s. ISBN 80-7041-317-4. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Praha: Fortuna, 1999, 55 s. ISBN 8071686026. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • Rodinná výchova : učební osnovy pro 6. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 14 s. info
  • Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 474 s. ISBN 807178107X. info
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 474 s. ISBN 80-7178-107-X. info
  • Vzdělávací program Obecná škola :pojetí obecné školy : učební osnovy obecné školy. 4., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 270 s. ISBN 80-7178-106-1. info
  • Vzdělávací program Základní škola. Edited by Jaroslav Jeřábek. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 807168337X. info
  • Vzdělávací program Základní škola : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : praktické činnosti. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 16 s. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 104 s. ISBN 80-210-1124-6. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu student vypracuje, odevzdá a obhajuje tři podrobné přípravy na vyučovací jednotku na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze 30 témat), přípravy prezentuje a diskutuje s vyučujícím a ostatními studenty. Součástí příprav je definování klíčových kompetencí žáků, zařazení tématu do RVP ZV a vytyčení mezipředmětových vztahů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.