PdF:SZ7BK_SOPS Sociální psychologie - Informace o předmětu
SZ7BK_SOPS Sociální psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 22. 9. 17:35–20:10 učebna 50, So 6. 10. 16:40–18:20 učebna 50, So 8. 12. 17:35–20:10 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
- Osnova
- 1. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychologických disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. Podmínky efektivity sociálního učení. Sociální učení, kultivace a výchova. 4. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. Interakční styl. 5.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. Patologická komunikace. Komunikační fauly. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. 6. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 7. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 8. Sociální opora. Druhy, mechanizmy. Sociální opora v práci učitele. 9. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 10. Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. 11. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 12. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 13. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
- Literatura
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem / alternativním terminologickým testem / vědomostním testem
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ7BK_SOPS