A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BK_FUKS/OS01: Pá 27. 9. 13:55–15:35 učebna 10, Pá 18. 10. 13:55–15:35 učebna 10, Pá 1. 11. 13:55–15:35 učebna 10, Pá 15. 11. 13:55–15:35 učebna 10, Pá 29. 11. 13:55–15:35 učebna 10, Pá 13. 12. 13:55–15:35 učebna 10, O. Dontcheva-Navrátilová
Předpoklady
( A2BK_PJ1B Praktický jazyk 1B && A2BK_GR1B Gramatika B && A2BK_SFFB Seminář z fonetiky B ) || A2BK_SOZK Souborná zkouška
syntax A, syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to practice the communicative appproach in the study of English syntax using two strategies: a. the study of grammatical structures at sentence level with regards to their function as statements, questions, directives and exclamatives, b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) - linking signals and constructions, word order and emphasis, functional sentence perspective etc.
Osnova
  • 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context. 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language. 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning. 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences. 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness. 6. Analysing language structures - linking signals and constructions. 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion. 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language. 9. Order and emphasis. Fronting. 10. Order and emphasis. Postponement. 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar. 12. Dialect variation.
Literatura
    povinná literatura
  • QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
  • DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical structures in English : meaning in context. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 169 stran. ISBN 9788021057623. info
  • SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
    doporučená literatura
  • TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
  • VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
Výukové metody
A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading. A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam. More than two absences are not tolerated. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Metody hodnocení
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Continuous assessment based on presence and participation at seminars. A mid-term test (passmark 65%) + a credit test (passmark 65%) + oral exam.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.