CJM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Omezení zápisu do předmětu: předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1 - seminář.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, - uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, - propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, - prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, - plánování a realizace výuky všech složek předmětu český jazyk (jazyková výchova, komunikační a slohová výchova, literární výchova)
Osnova
  • - činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem základní školy, - vedení pedagogického deníku, - plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů, - náslechy (dle možností školy, minimálně 15 hodin), vlastní výuka (minimálně 3 hodiny)
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
Hospitace, individuální reflexe.
Metody hodnocení
- pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, - odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, - přípravy na hodiny, sebereflexe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.