PdF:Kv2BP_PVC Pedagogika volného času - Informace o předmětu
Kv2BP_PVC Pedagogika volného času
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen pochopit základní funkce volného času, děj výchovy ve volném čase, moderní koncepce a výchovné možnosti v oblasti volného času. Prostřednictvím úkolů student rovněž pronikne do pronikne do praktické roviny výchovy ve volném čase (koncepce volnočasového zařízení, plánování pobytu pro děti).
- Osnova
- 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí funkce volného času. Man, society and upbringing in leisure time. Function of leisure time. 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných. 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase. 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase. 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase. 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase )např. jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco). 7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl. 8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.). 9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílu her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky. 10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. 11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblérské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže. 12. Hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě. 13. Sdružení a organizace pečující o výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948. 14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích. 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod. 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd. 17. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd. 18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie. 19. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci. 20. Volnočasové aktivity a prevence sociálně patologických jevů.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. ISBN 8071789275. info
- doporučená literatura
- KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha : Portál, 2013. 104 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
- KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti – čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha : Portál, 2012, 176 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě ústního zkoušení
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/Kv2BP_PVC