PdF:SP4BK_ZSP1 Zákl. spec.ped.1 psych. - Informace o předmětu
SP4BK_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 26. 10. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 8. 11. 11:10–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (Základní studium) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy:
Charakteristika mentální retardace. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Demence. Downův syndrm. Systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Prevence, integrace, poradenství.
Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termín mentální postižení;
použít informace o systému vzdělávání žáků s mentálním postižením;
předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávní; interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu, demence - Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Domovy pro osoby se zdravotním postižením.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
- Výukové metody
- Konzultace s aktivní účastí studentů.
- Metody hodnocení
- Písemný skenovací test se 30 otázkami, aktivní účast, recenze na zvolenou publikaci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SP4BK_ZSP1