SP4RC_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 12. 7:30–14:40 učebna 25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy:
Charakteristika mentální retardace. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Demence. Downův syndrm. Systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Prevence, integrace, poradenství.
Výstupy z učení:

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termín mentální postižení;
použít informace o systému vzdělávání žáků s mentálním postižením;
předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávní; interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu, demence
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Domovy pro osoby se zdravotním postižením.
Literatura
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005, 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
Výukové metody
Konzultace s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Písemný skenovací test se 30 otázkami, aktivní účast, recenze na zvolenou publikaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.