SPSMK_S4g2 Specializace 2: Edukace žáků se zrakovým a mentálním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 9. 7:30–14:40 učebna 3, Pá 18. 10. 7:30–14:40 učebna 3, Pá 1. 11. 11:10–14:40 učebna 30, Pá 15. 11. 7:30–11:00 učebna 3, So 23. 11. 7:30–14:40 učebna 53, So 30. 11. 10:15–17:25 učebna 3
Předpoklady
Absolvování předmětu SPSMK_S4g1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubení základních znalostí z oboru psychopedie s ohledem na skupinu žáků se středně těžkým mentálním postižením a oftalmopedie se zřetelem na podporu a vzdělávání žáků se zrakovým a mentálním postižením, studenti budou seznámeni se strategiemi na podporu specifických dovedností žáků se zrakovým a mentální postižením, budou znát náplň předmětů speciálně pedagogické péče u obou cílových skupin. Kurz se zaměří na rozvoj komunikačních kompetencí žáků se zrakovým a mentálním postižením a jednotlivé systémy AAK, které lze u těchto žáků využívat. Seznámí se se strategiemi rozvoje využívání funkčního vidění, prací s optickými pomůckami, seznámí se se specifiky čtení a psaní Braillova písma u žáků se zrakovým a mentálním postižením a jeho modifikacemi. Zaměří se na strategie při výuce prostorové orientace, samostatného pohybu, sebeobsluhy, posilování sociálních dovedností.
Osnova
  • Edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením 1.Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2.Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace. 3.Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální. 4.Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5.Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 6.Žák základní školy speciální (žák se středně těžkou mentální retardací, těžkou a hlubokou, žák s kombinací postižení, PAS, Downův syndrom). 7.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou mentální retardací. 8.Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie. 9.Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10.Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11.Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění. 12.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky. Edukace dětí a žáků se zrakovým a mentálním postižením 1.Strategie ve vzdělávání žáků se zrakovým a mentálním postižením (strukturované učení). 2.Komunikace a komunikační prostředky žáků se zrakovým a mentálním postižením. Rozvoj komunikačních kompetencí, systémy AAK, specifika logopedické péče. 3.Podpora kompenzačních smyslů, tyflografika, hmatová kniha. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Modifikace výuky u žáků s přidruženým mentálním postižením. 4.Podpora funkčního vidění. Zraková stimulace a výcvik zrakového vnímání. Rozvoj zrakových funkcí a zrakových dovedností, nácvik práce s optickými pomůckami. 5.Speciální pomůcky a asistivní technologie u žáků se ZP a MP (programy pro zrakovou stimulaci a rozvoj zrakového vnímání, využití I Pad). 6.Rozvoj dovedností pro samostatný život - prostorová orientace a samostatný pohyb žáků se zrakovým a mentálním postižením (specifika, alternativy a pomůcky pro POSP), sebeobslužné dovednosti. 7.Rozvoj sociálních dovedností – sociální učení, sociální drama, sociální interakce, metody a techniky, dramatická výchova. 8.Profesní příprava žáků se ZP a MP zrakově postižených, volba a výkon povolání, podpůrné strategie. 9.Další formy aktivizace žáků se zrakovým a mentálním postižením (sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých, organizace poskytující tyto služby). 10.Poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým a mentálním postižením v dospělém věku, skupiny uživatelů. Tyfloservis, TyfloCentrum, Domovy pro osoby se ZP, chráněná bydlení, PRRS Dědina, další neziskové organizace.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
  • KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. In Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998, s. 1-66. ISBN 80-85 931-58-8. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
  • WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
  • VILÁŠKOVÁ, Dagmar. Strukturované učení pro žáky s autismem : (s přihlédnutím k postižení zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha: Septima, 2006, 111 s. ISBN 8072162330. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
  • ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
    doporučená literatura
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995, 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info
Výukové metody
Konzultace, prezentace studentů, videomateriál, skupinová práce, samostatná práce.
Metody hodnocení
Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 60 % kladných odpovědí. Edukace dětí a žáků se zrakovým a mentálním postižením: Ústní zkouška, požadavkem k ukončení předmětu je příprava výukové jednotky u žáků se zrakovým a lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením s použitím již vyrobené pomůcky v předešlém kurzu.
Informace učitele
Předmět je vnitřně dělem na 2 bloky: Edukace jedinců se středně těžkým mentálním postižením - 20 hodin (zkouška) Edukace dětí a žáků se zrakovým a mentálním postižením - 20 hodin (zkouška) Odborná literatura: Základní literatura – edukace žáků se středně težkým mentálním postižením: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogramy- metodická příručka. Praha : TECH-MARKET, 1997. MERTIN, V. Individuálně vzdělávací program. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnorehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2004. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. POŽÁR, L. Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava : UK, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ŠVARCOVÁ, I. Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha : TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-4-8. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. III. Právo na vzdělávání. Kutikulární aspekty podpory. Praha : IPPP ČR, 2001. TEPLÁ,M. Přípravný stupeň pomocné školy. Praha : TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-28-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003, 2007, 2009. ISBN 80-7320-063-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1992. VAŠEK, V. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 1999. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. I. Základní informace. II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP ČR 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3. Zákony, vyhlášky a další předpisy: Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha : 2004. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Zákon č. 108/2006 o sociálních službách. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. Praha : MPSV ČR, 2002. ISBN 80-86552-45-4. Internetové zdroje: www.msmt.cz., www.VUP.cz Odborná literatura – oftalmopedie: Základní literatura BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání. Brno: CPress, 2009. ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. ISBN 9788024427423 FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; STOKLASOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 9788054418575 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 8085931249 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NIELSEN, L.; KUBRICHTOVÁ, G. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Čes. Vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. ISBN 8085866269. POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK, S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SACKS, S.; SILBERMAN, R. K. Educating students who have visual impairments with other disabilities. Baltimore. Paul H. Brookes, 1998. 519 s. ISBN 1557662800. SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VILÁŠKOVÁ, D. Strukturované učení pro žáky s autismem : (s přihlédnutím k postižením zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha : Septima, 2006. 111 s. ISBN 8072162330 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 Doporučená literatura: JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. McLINDEN, M.; McCALL, S. Learning Through Touch: Supporting Children with Visual Impairments and Additional Difficulties. David Fulton Publishers, 2002. ISBN-10: 9781853468414 NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.iazt.cz www.lea-test.fi www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.icevi-europe.org www.spektra.eu www.sagitta.cz www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz www.ranapece.eu Časopisy: Speciální pedagogika Česká oční optika Zora
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.