ZS1BK_CjC3 Současný český jazyk 3 - skladba

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_CjC3/OS01: Pá 20. 9. 10:15–11:55 učebna 36, Pá 4. 10. 9:20–11:00 učebna 36, Pá 13. 12. 9:20–11:00 učebna 36, I. Kolářová
Předpoklady
ZS1BK_CjC2 Současný český jazyk 2
Předpokladem je absolvování předmětu Současný český jazyk II - tvarosloví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka. Po absolvování předmětu student:
1. Zvládá syntaktickou terminologii syntaxe analytické a syntaxe valenční, věty jednoduché a souvětí;
2. Zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí;
3. Dokáže vysvětlit i obtížnější skladební jevy.
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy.
Osnova
  • 1. Modalita výpovědi.
  • 2. Věty kladné a záporné, druhy záporu.
  • 3. Konstrukční zvláštnosti a odchylky od pravidelné mluvnické stavby věty.
  • 4. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
  • 5. Slovosled věty jednoduché.
  • 6. Větné vztahy a jejich vyjádření.
  • 7. Větné členy.
  • 8. Věta a souvětí. Věta hlavní a vedlejší.
  • 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět.
  • 10. Souvětí souřadné.
  • 11. Stavba složitého souvětí.
  • 12. Grafické znázornění stavby věty jednoduché a různých druhů souvětí.
  • 13. Interpunkce věty jednoduché a souvětí.
  • 14. Pojem valence, valenční pozice, gramatická větná struktura.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor o terminologických problémech;
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- Analýza textu, rozbor věty jednoduché a souvětí;
- Samostudium;
- Ověřování praktických znalostí individuálními písemnými úkoly na semináři.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je zakončen zkouškou.
Základem zkoušky je úspěšné zvládnutí písemky v závěru semestru, prověřující znalost látky dané osnovou předmětu a tematickými okruhy - bližší informace na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=675.
Písemka obsahuje 80-100 dílčích syntaktických jevů, pro dosažení alespoň známky "E" musí student správně vyřešit 85 % úkolů.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zkouškou je složení zkoušky z předmětu ZS1BK_CJC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2021.