OP3BP_INGP Inženýrská pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 18:30–20:10 učebna 19a
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen použít získané informace k vytvoření vlastní koncepce výuky na bázi inženýrské pedagogiky.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • 1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její postavení v kontextu edukačních věd 2. Zdroje inženýrské pedagogiky a její mezinárodní rozvoj 3. Specifika inženýrské pedagogiky (VM = f(C U M P S) 4. Předmět a pojetí inženýrské pedagogiky 5. Cíle a jejich taxonomie v procesu odborné výuky 6. Učivo v odborném vyučování 7. Psychostruktura v inženýrské pedagogice 8. Sociostruktura v inženýrské pedagoice 9. Technologie vyučování 10. Vyučovací metody z hlediska inženýrské pedagogiky a při vzdělávání ve firmách 11. Hodnocení (evaluace) ve vzdělávání SOŠ a firem 12. Prognózy a trendy vývoje celoživotního vzdělávání v České republice a ve světě 13. Doplňující témata.
Literatura
    povinná literatura
  • MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří [pedagog]. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 80-01-01214-X. info
    doporučená literatura
  • BELCOURT,M. – WRIGHT,P,C. Vzdělávaní pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998.
  • OURODA Stanislav, Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání : sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR : konference se konala 28. listopadu 2006 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze. Edited by Karel Ouroda - Richard Veleta - Zlatica Dorková. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008, 55 s. ISBN 9788087063057. info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Edited by Rudolf Kohoutek - Karel Ouroda. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 80-7204-176-2. info
    neurčeno
  • ZHU, Egui -SAMBATH, Sabo. Information Technology and Agricultural Engineering. Berlin: Springer-Verlag, 2012
  • John Heywood, Engineering education: research and development in curriculum and instruction.Wiley-Interscience, 2005.
  • Mariana Kundrátová, D. Driensky, I. Budinec, I. Turek, V. Fischer. Inžinierska pedagogika: učebný text grantového projektu VEGA : vysokoškolská pedagogika pre učiteľov - inžinierov podľa európskych štandardov. Slovenská technická univerzita, 1998.
  • Joseph Mayo Pettit,Pierre M. Perrolle,Patricia Jones. Engineering education in the People's Republic of China: report of a visit. National Research Council (U.S.). Office of International Affairs. National Academies, 1983.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • OURODA, Karel. Zkušenosti z přípravy a realizace předmětu "Projektování a tvorba školních vzdělávacích programů" v navazujícím magisterském studiu učitelů OP na středních odborných školách. 2008. URL info
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
Výukové metody
Přednáška Film z dané problematiky Diskuse Beseda s odborníkem.
Metody hodnocení
Projekt (hodnocení jeho kvality) Průběžné testy Závěrečný test: K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout více, než 40 % z celkového počtu bodů. Vyžaduje se zároveň aktivní účast, to znamená, správné odpovědi na otázky kladené učitelem apod., přemýšlení nad zadaným tématem a nerušení průběhu výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí).
Informace učitele
Ke studiu tohoto předmětu jsou nabízeny: Výukový text (dr. Linkeschová) a powerpointová prezentace (v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování").
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/OP3BP_INGP