PdF:SP4MK_S4a2 Specializace 4a2 L S - Informace o předmětu
SP4MK_S4a2 Specializace 4a Logopedie a surdopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 19. 9. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 26. 9. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 10. 10. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 17. 10. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 28. 11. 7:30–14:40 učebna 37
- Předpoklady
- SP4MK_S4a1 Specializace 4a1 || SPCKC_S4a1 Specializace 4a1
absolvování SP4MK_S4a1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu se bude student orientovat v problematice: logopedické diagnostiky a terapie; v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností;využití alternativní a augmentativní komunikace; osvojí si poznatky o diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti sluchově postižených; jazykové kompetence sluchově postižených, komunikační formy; logopedická péče u sluchově postižených; sluchová protetika a kompenzační pomůcky; reedukace sluchu, včasná intervence u sluchově postižených.
- Osnova
- Koncepce oboru logopedie: mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace: verbální, neverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi. Diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Vymezení základních pojmů oboru surdopedie: poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad. Důsledky sluchové vady. Psychologické zvláštnosti sluchově postižených. Jazykové kompetence sluchově postižených, komunikační formy. Sluchová protetika a kompenzační pomůcky. Reedukace sluchu a řeči.
- Literatura
- HRICOVÁ, Lenka. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 203 s. ISBN 978-80-210-5564-3. [citováno 2024-04-24] info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie jako východisko logopedické intervence: Komunikace a handicap. Online. In Soubor anotací odborných sdělení konference. 2011. ISBN 978-80-7435-134-1. [citováno 2024-04-24] info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena, Kamila PAZUCHOVÁ, Alena VELECKÁ, Světlana SKUTILOVÁ, Josef BEDNAŘÍK, Adéla MITÁŠOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Agrafie u afázie a demence. Online. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 73/106 (Suppl 2). Praha: Česká lékařská společnost J.E.Purkyně, 2010. s. S76-77, 2 s. ISSN 1210-7859. [citováno 2024-04-24] info
- KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Online. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008. 203 stran. ISBN 9788024722641. [citováno 2024-04-24] info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Analýza komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku v mateřských školách v Jihomoravském regionu. Online. In Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v disertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. první. Brno: Masarykova univerzita, 2007. s. 26-35. ISBN 978-80-86633-92-3. [citováno 2024-04-24] info
- Diagnostika a terapia afázie, alexie a agrafie. Online. Edited by Zsolt Cséfalvay. Bratislava: Ing. Kaminský, 2007. ISBN 9788096886715. [citováno 2024-04-24] info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. [citováno 2024-04-24] info
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Online. Vydání první. Praha: Portál, 2007. 227 stran. ISBN 9788073671594. [citováno 2024-04-24] info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 9788024613000. [citováno 2024-04-24] info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 175 s. ISBN 9788073673161. [citováno 2024-04-24] info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 116 s. ISBN 9788021044630. [citováno 2024-04-24] info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Online. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. [citováno 2024-04-24] info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Online. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005. 117 stran. ISBN 8072546236. [citováno 2024-04-24] info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 386 s. ISBN 8071789615. [citováno 2024-04-24] info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. [citováno 2024-04-24] info
- Klinická logopedie. Online. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. [citováno 2024-04-24] info
- MACUROVÁ, Alena, Andrea HUDÁKOVÁ a Markéta OTHOVÁ. Rozumíme česky : učebnice pro neslyšící. Online. Vyd. 1. Praha: DIVUS, 2003. 168 s. ISBN 8086792145. [citováno 2024-04-24] info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Online. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 57 s. ISBN 8021027991. [citováno 2024-04-24] info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých.. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001. 78 s. ISBN 80-7183-256-1. [citováno 2024-04-24] info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I.. Online. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. [citováno 2024-04-24] info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých.. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 78 s. ISBN 807183226X. [citováno 2024-04-24] info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých.. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. [citováno 2024-04-24] info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. Online. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. [citováno 2024-04-24] info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. Online. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. [citováno 2024-04-24] info
- BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. Online. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. [citováno 2024-04-24] info
- BULOVÁ, Alena. Surdopedie. Online. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. s. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. [citováno 2024-04-24] info
- BULOVÁ, Alena. Jan Poul: Nástin vývoje vyučování neslyšících. Online. Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, roč. 7, č. 2, s. 56. ISSN 0862-1632. [citováno 2024-04-24] info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Online. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 218 s. ISBN 8071842397. [citováno 2024-04-24] info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Online. Bratislava: SPN, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- konzultace, diskuse ve třídě, domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP4MK_S4a2