PdF:SP4RC_SP Speciální pedagogika - Informace o předmětu
SP4RC_SP Speciální pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 11. 10. 7:30–14:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Výstupy z učení Po úspěšném absolvování předmětu student: rozumí základům speciální pedagogiky; chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy; rozezná jednotlivé postižení; dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP; rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.
8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
10. Dětská mozková obrna.
11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
12. Komunikace se zrakově postiženými.
13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
18. Reedukace specifických poruch učení.
19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie..
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- doporučená literatura
- ŠENKÝŘOVÁ, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 50 s. ISBN 80-210-2996-X. info
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metody hodnocení
- V rámci výuky plní studenti zadané úkoly vyučujícím. Úkoly vždy upřesní vyučující. Písemná zkouška - on-line test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP4RC_SP