PdF:SPSPC_ZSP3 Základy spec. ped. 3 surdo - Informace o předmětu
SPSPC_ZSP3 Základy speciální pedagogiky 3 surdopedie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Blatná (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 15. 11. 7:30–14:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student se bude po absolvování orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením; osvojí si základní znalosti v oblasti možností komunikace sluchově postižených; bude schopen vyjmenovat základní kompenzační pomůcky pro sluchově postižené a bude znát systém péče o sluchově postižené v ČR, včetně systému vzdělávání sluchově postižených.
- Osnova
- Terminologie v oboru surdopedie, historie oboru, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, diagnostika a klasifikace sluchových poruch a vad, řeč, hlas, artikulace sluchově postižených, komunikace sluchově postižených. Sluchová protetika, včasná intervence u sluchově postižených, možnosti vzdělávání sluchově postižených v ČR, organizace sluchově postižených, sluchová vada a další kombinovaná postižení, hluchoslepota.
- Literatura
- BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, skupinová práce
- Metody hodnocení
- Písemný test(k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek).
- Informace učitele
- Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005 (www.frpsp.cz) HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143, ISBN 80-7315-120-0 HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000. SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet.Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SPSPC_ZSP3