SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Mgr. Barbora Šimůnková (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Věchtová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_TEV2/01: každé sudé úterý 15:45–16:30 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/02: každé sudé úterý 16:40–17:25 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/03: každé liché úterý 17:35–18:20 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/04: každé liché úterý 14:50–15:35 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/05: každou lichou středu 9:20–10:05 D11 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/06: každou sudou středu 10:15–11:00 D24 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/07: každou lichou středu 9:20–10:05 D20 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/08: každou lichou středu 11:10–11:55 A31 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/09: každou sudou středu 8:25–9:10 D20 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/10: každou lichou středu 12:05–12:50 B48 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/11: každou sudou středu 13:55–14:40 D36 učebna, B. Šimůnková, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/12: každou sudou středu 13:00–13:45 D114 učebna, K. Lojdová, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/13: každé sudé úterý 10:15–11:00 A61 učebna, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/14: každé liché úterý 11:10–11:55 A25 učebna, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/15: každé liché úterý 14:50–15:35 D42 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/16: každé liché úterý 13:55–14:40 D214 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/17: každou sudou středu 15:45–16:30 D32 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/18: každé liché úterý 14:50–15:35 D44 učebna, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/19: každé sudé úterý 13:55–14:40 D16 učebna, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/20: každé liché úterý 15:45–16:30 D34 učebna, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/21: každé liché úterý 15:45–16:30 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/22: každé liché úterý 16:40–17:25 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/23: každé sudé úterý 17:35–18:20 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/24: každé sudé úterý 14:50–15:35 A43 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/25: každou sudou středu 9:20–10:05 D11 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/26: každou lichou středu 10:15–11:00 D24 učebna, J. Krátká
SZ2BP_TEV2/27: každou sudou středu 9:20–10:05 D20 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/28: každou sudou středu 11:10–11:55 A31 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/29: každou lichou středu 8:25–9:10 D20 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/30: každou sudou středu 12:05–12:50 B48 učebna, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/31: každou lichou středu 13:55–14:40 D36 učebna, B. Šimůnková, B. Vaculík Pravdová
SZ2BP_TEV2/32: každou lichou středu 13:00–13:45 D114 učebna, K. Lojdová, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/33: každé liché úterý 10:15–11:00 A61 učebna, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/34: každé sudé úterý 11:10–11:55 A25 učebna, G. Věchtová
SZ2BP_TEV2/35: každé sudé úterý 14:50–15:35 D42 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/36: každé sudé úterý 13:55–14:40 D214 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/37: každou lichou středu 15:45–16:30 D32 učebna, K. Lojdová
SZ2BP_TEV2/38: každé sudé úterý 14:50–15:35 D44 učebna, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/39: každé liché úterý 13:55–14:40 D16 učebna, L. Škarková
SZ2BP_TEV2/40: každé sudé úterý 15:45–16:30 D34 učebna, L. Škarková
Předpoklady
Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD,, 2005, 214 s. Studijní literatura. ISBN 80-210-3687-7. info
    doporučená literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva; Jana MARHOUNOVÁ; Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problémů a samostatným zpracováním seminární práce - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.