SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Mgr. Gabriela Šimková (cvičící)
Mgr. Barbora Šimůnková (cvičící)
Mgr. Petra Tužilová (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_TEV2/01: Út 13:55–14:40 učebna 39, G. Šimková
SZ2BP_TEV2/02: Út 14:50–15:35 učebna 34, G. Šimková
SZ2BP_TEV2/03: St 10:15–11:00 učebna 54, P. Tužilová
SZ2BP_TEV2/04: St 9:20–10:05 učebna 54, P. Tužilová
SZ2BP_TEV2/05: Čt 8:25–9:10 učebna 42, J. Nehyba
SZ2BP_TEV2/06: Čt 9:20–10:05 učebna 32, J. Nehyba
SZ2BP_TEV2/07: Út 15:45–16:30 učebna 24, J. Boumová
SZ2BP_TEV2/08: Út 17:35–18:20 učebna 24, J. Boumová
SZ2BP_TEV2/09: Út 16:40–17:25 učebna 24, J. Boumová
SZ2BP_TEV2/10: Út 13:55–14:40 učebna 24, V. Neužilová
SZ2BP_TEV2/11: Út 14:50–15:35 učebna 24, V. Neužilová
SZ2BP_TEV2/12: St 13:00–13:45 učebna 38, V. Neužilová
SZ2BP_TEV2/13: St 12:05–12:50 učebna 38, V. Neužilová
SZ2BP_TEV2/14: St 14:50–15:35 učebna 24, H. Horká
SZ2BP_TEV2/15: St 17:35–18:20 učebna 24, H. Horká
SZ2BP_TEV2/16: St 16:40–17:25 učebna 24, H. Horká
SZ2BP_TEV2/17: St 15:45–16:30 učebna 24, H. Horká
SZ2BP_TEV2/18: Čt 10:15–11:00 učebna 41, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/19: Čt 9:20–10:05 učebna 41, B. Šimůnková
SZ2BP_TEV2/20: Čt 11:10–11:55 učebna 41, B. Šimůnková
Předpoklady
Určeno studentům Pedagogické fakulty jako součást společného základu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí učitele s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků
Osnova
  • 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD,, 2005, 214 s. Studijní literatura. ISBN 80-210-3687-7. info
    doporučená literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problémů a samostatným zpracováním seminární práce - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Typ ukončení: zápočet - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut - pravidelná docházka studenta na seminář
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.