ZS1MP_PSSP Psychologie ve školní praxi seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PSSP/01: Čt 12:05–12:50 učebna 38, I. Žaloudíková
ZS1MP_PSSP/02: St 9:20–10:05 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1MP_PSSP/03: St 10:15–11:00 učebna 24, I. Žaloudíková
ZS1MP_PSSP/04: St 8:25–9:10 učebna 24, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata prostřednictvím projektů, malých výzkumných sond v praxi. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí. Na konci kurzu student bude schopen použít a interpretovat teoretické znalosti v praktickém šetření.
Osnova
  • 1. Psychologie ve školní praxi.
  • 2. Psychodidaktika.
  • 3. Vyučovací styl učitele.
  • 4. Kognitivní a učební styl žáka.
  • 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování.
  • 6. Dětská pojetí učiva.
  • 7. Vnitřní poznatkové systémy žáků.
  • 8. Vyučování z hlediska psychologie.
  • 9. Pedagogický konstruktivismus.
  • 10. Typy výchovy.
  • 11. Osobnost žáka současné školy.
  • 12. Osobnost učitele.
  • 13. Vztahy mezi učitelem a žákem.
  • 14. Klima školní třídy a školy.
  • 15. Problémový žák, poruchy chování ve škole.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
    doporučená literatura
  • Ebrary Education etc. - http://www.ped.muni.cz/wlib/
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba
Metody hodnocení
zápočet - aktivní účast ve výuce, zápočtový test (65% úspěšnost)
Informace učitele
Psychologie ve školní praxi - seminář
podzim 2014
Sylabus
1. Vyučovací styl učitele - historické kořeny, klasifikace, hlavní rysy, využití ve výuce. (FENSTERMACHER,G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011).
2. Učební styl žáka – model struktury učebního stylu, kognitivní styl, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2007, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011 )
3. Dětské pojetí učiva a vniřtní poznatkové systémy žáků – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, diagnostika, pedagogický konstruktivismus, vnitřní poznatkové systémy žáka, edukační aplikace. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007)
4. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.)
5. Konstruktivistická teorie v praxi – individuální konstruktivismus, sociální konstruktivismus, vytváření pojmů a představ, konstruktivní vyučování, využití v praxi, negativa. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002)
6. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, vývoj, diagnostika.( ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996.)
7. Utváření sebepojetí dítěte a vliv školy – jáství, vymezení sebepojetí, význam učení pro sebepojetí, činitelé utváření sebevědomí, zralost „já“ a škola, identita „já“, podporování sebevědomí, ovlivnování sebepojetí dítěte ve škole. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995)
8. Sociální interakce ve škole - sociální chování a sociální dovednosti, sociální konformita, škola a konformita, vzorce sociálních vztahů ve třídě, sociální dovednosti (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995)
9. Strategie učení – možnosti strategie učení, myšlenkové mapy a jejich využití ve škole . ( BUZAN, T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007).
10. Autodiagnostika učitele – učitelův profesní profil, hodnocení vlastního výkonu, profesní kompetence učitele, profesní standard, jaký jsem učitel. (HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.)
11. Komunikace se žáky – jazyk popisný, jazyk posuzující, neefektivní způsoby komunikace, efektivní komunikační dovednosti, příklady z praxe. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. )
12. Jak řešit kázeňské problémy – nespolupracující chování, rušivé chování, příklady z praxe, možnosti řešení. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005.)
13. Volné téma
Literatura:
Povinná
1. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2007. 2. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Potrál 2013. 3. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.
Doporučená
4. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. 5. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 6. BUZAN, T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012. 7. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007 9. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 10. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 11. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 12. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 13. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 14. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0. 15. KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č.3 s. 3-232. ISSN 12111-4669. 16. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 17. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 18. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 19. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 20. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 21. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 22. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 23. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 24. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 25. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 26. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 27. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 28. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
Reflexe praxe 3.11. – 14.11. 2014
V reflexi se zaměřte na to, jak se vám ve škole pracovalo. Jak se vám vaše hodiny podařily, jak jste byli spokojeni se svým výstupem, s vedením hodiny, kázní dětí , zájmem, atd.
Dále sledujte :
1) Klima školy a třídy – jak se vám ve škole líbilo, jak se vám pracovalo se třídou, lokalita školy, vedení školy, kolegové, organizace výuky, spolupráce, jak jste se cítili
2) Učitele - jeho přístup k žákům - Jak motivuje žáky - Řešení výchovných problémů - Využívání hlasu - Komunikace se žáky - Jeho pedagogické zásady, filosofie - Jaké sleduje cíle - Užívání forem - Jaké metody využil
3) Možné problémové situace, problémoví žáci, práce s nimi, kontakt s rodiči
4) Pozitiva/negativa – co se vám ne/líbilo, co byste do své praxe ne/převzali do svého budoucího působení
5) Všímejte si, jak bylo použito v praxi vaše vybrané téma v semináři nebo téma, které již bylo probráno, co vás zaujme.
Zapište a nahrajte do ISu do předmětu Psychologie ve školní praxi do 16.11. 2014 do odevzdávárny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.