CJK1Z_DLV Didaktika literární výchovy pro učitele 1. stupně ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
10 hodin. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 11. 14:50–19:15 učebna 59, Pá 4. 12. 14:50–19:15 učebna 59
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentům budou nejprve představeny nezbytné obecné teoretické základy a východiska výuky literární výchovy, a to v kontextu současného kurikula a v souvislosti s novými trendy v didaktice literární výchovy. Účastníci kurzu se seznámí s podstatou současného komunikačního pojetí výuky literární výchovy a především s novými trendy a méně tradičními možnostmi metod práce s literárním textem. Tyto metody se také naučí aplikovat při práci s konkrétními texty literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • 1.Didaktika literární výchovy (historie a současnost) 2.Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku 3.Literárněvědné souvislosti interpretace 4.Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem – teoreticky a prakticky 5.Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. 6.Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem – teoreticky s příklady aplikace metod 7.Praktické ukázky interpretační práce s texty – práce s epikou 8.Praktické ukázky interpretační práce s texty – práce s lyrikou 9.Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově. 10.Metody motivace, práce se společnou a individuální mimočítankovou četbou.
Literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
Výukové metody
Jádrem výukových hodin bude seznámení s tradičními a méně tradičními, především tvořivými, metodami práce s literaturou s dětmi mladšího školního věku. Průběžně budou zařazovány dílčí praktické ukázky a příklady. Studenti si budou osvojovat nové metodologické přístupy v teoretické i praktické, aplikační rovině. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Výsledky své práce budou studenti prezentovat písemnou formou, čímž bude posilována jejich schopnost kritického myšlení a přesné formulace závěrů. Typ ukončení: zápočet. Požadavky: vypracování písemné přípravy týkající se literárněvýchovných aktivit na 1. stupni ZŠ (zpřesněné zadání obdrží od vyučujícího předmětu na první lekci).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016.