CJKSV_PInf Práce s informacemi jako součást komunikační a slohové výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJKSV_PInf/OS01: Pá 23. 10. 17:35–19:15 učebna 4, Pá 6. 11. 15:45–17:25 učebna 4, Pá 4. 12. 13:55–15:35 učebna 4, I. Martinec
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předpokládá se, že po ukončení předmětu účastník: - porozumí významu informačních zdrojů v současné informační společnosti - rozumí práci s informačními zdroji ve slohovém vyučování - orientuje se v informačních zdrojích se zřetelem ke slohovému vyučování - uvědomuje si také určitá rizika využívání některých zdrojů (nejčastěji internetu)
Osnova
  • - úloha a význam informačních zdrojů v současné informační společnosti - práce s informačními zdroji ve slohovém vyučování. - úloha informací a informačních zdrojů v podmínkách české školy - možnosti a zásady orientace v informačních zdrojích se zřetelem ke slohovému vyučování - rizika využívání některých zdrojů (zvl. internetu) a způsoby substituce samostatné tvůrčí aktivity za přejímání dostupných textových předloh - metodické práce s progresivními informačními zdroji - inovativní metodické možnosti využití tradičních zdrojů informací (knihovní fondy, časopisy, literatura aj.) - zásady správné citace zdrojů.
Literatura
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GESCHWINDER, Jan, Evžen RŮŽIČKA a Bronislava RŮŽIČKOVÁ. Technické prostředky ve výuce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 57 s. ISBN 8070675845. info
Výukové metody
Úvodní část konzultace bude věnována stručnému výkladu s názornou prezentací a uváděním konkrétních příkladů. Hlavní část výuky bude věnována praktickému procvičování konkrétních příkladů využívání informačních zdrojů ve slohovém vyučování. Prezentace samostatné práce se zaměřením na didaktické využití soudobých i tradičních informačních zdrojů.
Metody hodnocení
Kolokvium. Hodnocena bude prezentace a přínosnost samostatné práce.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016.