MSBK_NDI3 Didaktika 3 - NJ

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0.7/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_NDI3/01: Pá 25. 9. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 2. 10. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 9. 10. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 16. 10. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 23. 10. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 30. 10. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 6. 11. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 13. 11. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 20. 11. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 27. 11. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 4. 12. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 11. 12. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních teoretických znalostí a získání metodicko-didaktické kompetence pro výuku cizího jazyka u dětí předškolního věku. Těžištěm je nácvik řečových dovedností (poslech s porozuměním, mluvený projev), kulturologických informací a využívání alternativních metod.
Osnova
  • 1. Nácvik a rozvoj poslechu s porozuměním (cíle, metody, psychologické a pedagogické aspekty vzhledem k dané věkové kategorii, typologie cvičení, učební pomůcky, metoda „Total Physical Response“, užívání cizího jazyka jako vyučovacího jazyka). 2. Nácvik a rozvoj mluveného projevu (cíle, metody, komunikativní kompetence, užívání cizího jazyka jako vyučovacího jazyka – posílení autentičnosti mluveného projevu, pragmatika, nonverbální komunikace, kompenzační techniky a strategie, komunikativní hry, hraní rolí – prvky dramatické výchovy). 3. Reálie německy mluvících zemí (cíle, metody, obsahy vzhledem k osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku, motivace, aktivizace, „projekt“, interkulturní učení). 4. Tvorba učebních pomůcek a materiálů pro výuku cizího jazyka u dětí předškolního věku vztahujících se k rozvojí poslechu s porozuměním, mluvenému projevu a zprostředkování kulturologických a zeměvědných informací. 5. Dětská písnička jako jeden z motivačních aspektů. 6. Dramatická výchova a cizojazyčná výuka.
Literatura
  • BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • E-learningové kurzy: Didaktika němčiny v MŠ – shrnutí I Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=471
  • ORTNER, B.: Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Ismaning 1998, ISBN 3-19-006629-9
  • MAIER, Wolfgang. Fremdsprachen in der Grundschule : eine Einführung in ihre Didaktik und Methodik. Berlin: Langenscheidt, 1991, 256 s. ISBN 3468494424. info
  • TSELIKAS, Elektra I. Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli, 1999, 189 s. ISBN 3-280-02716-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • WODE, Henning. Psycholinguistik :eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen : Theorien, Methoden, Ergebnisse. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1993, 399 s. ISBN 3-19-006619-1. info
Výukové metody
Seminář: teoretická příprava, diskuse, domácí studium Seminar: theoretische Vorträge, Diskussionen, selbstständiges Studium
Metody hodnocení
výukové metody: diskuse v hodině a skupinové projekty závěrečné hodnocení: zápočet je udělen za absolvovaný písemný test a vlastní výukový návrh
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
1.Samostatná práce na téma výuka dovedností. 2.Zpracování výukového projektu a jeho realizace v hodině němčiny. Alternativou k německy psané studijní literatuře je pro samostudium e-learningový kurz didaktiky (v e-learningovém prostředí Moodle), kde studující naleznou základní informace a samostatné úkoly v českém jazyce. BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002 E-learningový kurz: shrnutí III Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=525
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.