SP7MP_S4a2 Specializace S4a2: Logopedie a surdopedie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7MP_S4a2/01: Út 8:25–11:55 učebna 2, P. Kopečný, P. Pitnerová
Předpoklady
SP7MP_S4a1 Specializace a1
absolvování Specializace logopedie (v rámci bakalářského studia) a Specializace logopedie a surdopedie (SP7MP_S4a1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu se bude student orientovat v problematice logopedické diagnostiky a terapie; v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností;využití alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si poznatky o etilogii,symptomatologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti;etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti sluchově postižených, jazykové kompetence sluchově postižených, komunikační formy, logopedická péče u sluchově postižených, sluchová protetika a kompenzační pomůcky,
Osnova
  • Proces lidské komunikace,verbální, neverbální komunikace; ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; klasifikace sluchových vad, etiologie sluchových vad,tinnitus, psychologické zvláštnosti sluchově postižených, komunikační formy, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, včasná intervence u sluchově postižených, systém vzdělávání u sluchově postižených.
Literatura
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Podmínky inkluzivního vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základní škole. 2011. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. 2011. info
  • PTÁČKOVÁ, Klára. Veselé čtení : čítanka pro druhý stupeň základního vzdělávání žáků se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Fortuna. 1 CD-ROM. ISBN 9788073730499. 2011. info
  • PTÁČKOVÁ, Klára. Veselé čtení : čítanka pro druhý stupeň základního vzdělávání žáků se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Fortuna. 56 s. ISBN 9788073730482. 2011. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Inkluzivní vzdělávání žáků se sluchovým postižením v základní škole. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 143-152. ISBN 978-80-210-5383-0. 2010. info
  • HORÁKOVÁ, Radka a Eva SOURALOVÁ. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 69 s. 1. vydání. ISBN 978-80-87153-34-5. 2008. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada. 203 stran. ISBN 9788024722641. 2008. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 118 stran. ISBN 9788073151362. 2007. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál. 227 stran. ISBN 9788073671594. 2007. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 197 s. ISBN 9788024613000. 2007. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 9788073673161. 2007. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. 2007. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vývojová dysfázie z pohledu francouzské logopedické praxe. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido. s. 67-77, 10 s. ISBN 978-80-7315-150-8. 2007. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 103 stran. ISBN 8024414333. 2006. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. 2006. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido. 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita. s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton. 117 stran. ISBN 8072546236. 2005. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 386 s. ISBN 8071789615. 2005. info
  • LANGER, Jiří, Václav PTÁČEK a Karel DVOŘÁK. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. 2. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého. 2 CD-ROM +. ISBN 8024411148. 2005. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 231 s. ISBN 8071788678. 2004. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. 2003. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál. 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. 2003. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 74 s. ISBN 8024404338. 2002. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. 2000. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia. 78 s. ISBN 807183226X. 2000. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. 2000. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. 1998. info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. s. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. 1998. info
  • TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, roč. 5, č.3, s. 17-20, 1994. info
  • Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová. 288 s. ISBN 80-900445-0-6. 1993. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 143 s. ISBN 8021004762. 1992. info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 143 s. ISBN 8021004762. 1992. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. 1990. info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu je intaktní komunikační schopnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.