PdF:MSBP_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačn - Informace o předmětu
MSBP_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_SPKk/01: Út 9:20–10:05 učebna 52, I. Bytešníková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou jazyka, řeči a rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Po úspěšném absolvování tohoto předmětu student bude: - ovládat základní terminologii vztahující se k oboru logopedie - bude mít poznatky o etiologii a symptomatologii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku - bude se orientovat v systému péče o děti předškolního věku s narušenou komunikační schopností - bude se orientovat v možnostech rozvoje jazykových rovin (lexikálně- sémantická, foneticko-fonologická, morfologicko-syntaktická, pragmatická).
- Osnova
- Logopedie – předmět základní úkoly, postavení v systému věd. Komunikace, komunikační proces Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace. Kategorie narušené komunikační schopnosti – vymezení, etiologie, symptomatologie,logopedická intervence. Organizace logopedické intervence – logoped, logopedický asistent. Edukace dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Možnosti rozvoje komunikační kompetence u dětí předškolního věku.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
- Výukové metody
- 80 % účást v seminářích, interaktivní diskuse.
- Metody hodnocení
- 1.Předmět je ukončen písemným testem - k absolvování předmětu je třeba uspět ze 70%. 2. Vytvoření pomůcky určené k rozvoji komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace vždy upřesní vyučující na začátku semestru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/MSBP_SPKk