SPAMK_SAG3 Behaviorální přístupy v učení

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 7. 10. 7:30–14:40 učebna 36, Pá 14. 10. 7:30–14:40 učebna 32, Pá 21. 10. 7:30–14:40 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s pohledem behaviorální vědy na člověka, jeho chování a vztah k fyzickému a sociálnímu prostředí. V předmětu se budeme zabývat behaviorálním vysvětlením příčin chování a analýzou vlivu různých faktorů prostředí na chování člověka. Předmět se věnuje zejména aplikaci vědní disciplíny v praxi, která využívá obecných principů chování pro řešení sociálně významných problémů v chování. Studenti porozumí základním metodám a technikám měření chování, zpracování dat o chování, postupům při učení adaptivních a redukci maladaptivních dovedností.
Osnova
  • Základní principy chování, stručná historie behaviorální analýzy a úvod do aplikované behaviorální analýzy.
  • Definice a měření cílového chování.
  • Vizuální analýza dat.
  • Individuální mapování dovedností a testování preferencí.
  • Postupy při učení dovedností a nabývání repertáru chování.
  • Učení v přirozeném prostředí, intenzivní učení, diskriminační trénink a transfer kontroly stimulů.
  • Pobídky, tvarování a řetězení chování.
  • Analýza funkcí chování, antecedentní inervence, diferenciální posilování a vyhasínání.
  • Postupy při redukci problémového chování.
Literatura
    povinná literatura
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
  • COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
    doporučená literatura
  • ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
  • BAILEY, Jon S. a Mary R. BURCH. Research methods in applied behavior analysis. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xii, 268. ISBN 0761925562. URL info
Výukové metody
Přednáška, seminář
Metody hodnocení
Přednášky, diskuse v hodině, četba literatury, praktická ukázka učení. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2019.