PdF:ZS1BP_PPZS Pedagogická praxe na 1. stupni - Informace o předmětu
ZS1BP_PPZS Pedagogická praxe na 1. stupni ZŠ
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout zahraničním studentům orientaci v současné české škole. Student zde získá zkušenosti z vyučovacích hodin všech předmětů kurikula primárního vzdělávání. Systematicky provádí rozbory hospitovaných vyučovacích hodin. V průběhu praxe také připravuje, realizuje a reflektuje vlastní pedagogický výstup se žáky (zpravidla zaměřený na seznámení s reáliemi země, odkud pochází). Dílčí cíle formulované ve výstupech studenta. Student: • popíše systém české vzdělávací soustavy, • má přehled o kurikulu základního vzdělávání, • realizuje a reflektuje vlastní pedagogický výstup se žáky, • písemně reflektuje proces výuky, • plní zadané úkoly.
- Osnova
- 1. Seznámení se systémem vzdělávací soustavy v ČR 2. Seznámení s národním a školním kurikulem pro základní vzdělávání 3. Seznámení se životem školní třídy, učitele, školy (pravidla, normy, zvyky, rituály). 4. Seznámení se základní školskou dokumentací (třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení atd.). 5. Komunikace mezi učitelem a žákem (jak učitel komunikuje verbálně i neverbálně, jak užívá odměn a trestů, jak řeší konflikty atp.). 6. Založení odborného portfolia studenta: poznatky, zjištění, hospitační záznamy, postřehy z praxe a další dokumentace. 7. Písemné srovnání české primární školy se stejným stupněm vzdělávání v zemi studenta.
- Literatura
- FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 3-45, 68-92, 68 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
- Výukové metody
- Propojení teoretické a praktické přípravy – náslechy, rozbory, asistentské práce, vlastní vyučovací pokus.
- Metody hodnocení
- Kritéria k udělení zápočtu: a) 80% docházka, b) splnění zadaných úkolů: předložení portfolia studenta (hospitační záznamy, záznamy z pozorování a rozhovorů studenta ve školním prostředí, příprava studenta na vlastní výukový pokus, třídní a školní dokumentace…) c) prezentace komparace české primární školy a školy v zemi studenta
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PdF UK, 1998. FILOVÁ, H. a kol. Příručka pro fakultní cvičné učitele. Brno, MSD, 2013. HORKÁ, H. a kol. Studie ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2009. MRHAČ, J. a kol. Pedagogická praxe ve studiu učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1988. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/ZS1BP_PPZS