A2BK_FUKS Funkční a komunikativní syntax

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
A2BK_FUKS/01: Pá 29. 9. 9:20–11:00 učebna 10, Pá 13. 10. 9:20–11:00 učebna 10, Pá 27. 10. 9:20–11:00 učebna 10, Pá 10. 11. 9:20–11:00 učebna 10, Pá 1. 12. 9:20–11:00 učebna 10, Pá 15. 12. 9:20–11:00 učebna 10, O. Dontcheva-Navrátilová
Předpoklady
( A2BK_PJ1B Praktický jazyk 1B && A2BK_GR1B Gramatika B && A2BK_SFFB Seminář z fonetiky B ) || A2BK_SOZK Souborná zkouška
syntax A, syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to practice the communicative appproach in the study of English syntax using two strategies: a. the study of grammatical structures at sentence level with regards to their function as statements, questions, directives and exclamatives, b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) - linking signals and constructions, word order and emphasis, functional sentence perspective etc.
Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Osnova
  • 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context.
  • 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language.
  • 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning.
  • 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences.
  • 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness.
  • 6. Analysing language structures - linking signals and constructions.
  • 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion.
  • 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language.
  • 9. Order and emphasis. Fronting.
  • 10. Order and emphasis. Postponement.
  • 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar.
  • 12. Dialect variation.
  • 13. Discussion of approaches and activities for teaching functional syntax observed during teaching practice.
Literatura
    povinná literatura
  • QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
  • DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical structures in English : meaning in context. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 169 stran. ISBN 9788021057623. info
  • SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
    doporučená literatura
  • TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
  • VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
Výukové metody
A two-period seminar (90 mins). Home assignments + home reading.
A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam.
More than two absences are not tolerated.
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects. Tasks for teaching practice.
Metody hodnocení
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Continuous assessment based on presence and participation at seminars. Credit test (passmark 65%) + oral exam.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.