CH2MP_1W1S Aplikovaná chemie a moderní metody chemického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia
- vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě.
Osnova
  • a) - Vybrané optické a elektrochemické fyzikálně chemické a analytické metody.
  • - Vybrané kapitoly z chemie potravin (antinutriční, toxické a další bioaktivní sloučeniny, aditivní látky, kontaminující látky, potravinářská legislativa).
  • b) • 1. Historický přehled instrumentálních metod. • 2. Atomová absorpční spektrometrie. • 3. Spektrofotometrie. • 4. Atomová emisní spektrometrie, ICP. • 5. Fotoluminiscenční metody. • 6. Extrakce. • 7. Kapalinová chromatografie. • 8. Plynová chromatografie. • 9. Potenciometrie, konduktometrie. • 10. Kapilární elektroforéza a izotachoforéza. • 11. Hmotnostní spektrometrie, MALDI-TOF. • 12. Tandemové metody. • 13. Chemometrie, její rozdělení a místo v moderní chemii. • 14. Chyby, správnost, přesnost, opakovatelnost, reprodukovatelnost. • 15. Lineární regrese, mez detekce, mez stanovitelnosti. • 16. Simplexová metoda, metoda Monte Carlo. • 17. Klasická multikomponentní analýza. • 18. Moderní metody multikomponentní analýzy, kalibrace, predikce. • 19. Vícenásobná lineární regrese, Regrese hlavních komponent, PLS, Kalman filter. • 20. Neuronové sítě. • 21. Nanočástice - obecná charakteristika. • 22. Nanočástice - využití v praxi a ve výuce chemie.
Literatura
  • Davídek J., Velíšek J.: Analýza potravin. VŠCHT Praha, Praha 1992.
  • Klener P.: Chemoterapie - minimum pro praxi. Triton, Praha 1999.
  • Navrátil O. a kol.: Jaderná chemie. Academia, Praha 1985.
  • Neiser J. a kol.: Obecná chemická technologie. SPN, Praha 1981.
  • Kalous V. a kol.: Metody chemického výzkumu. SNTL/ALFA, Praha 1987.
  • Pichler J: Chemie ve společnosti - I - Chemizace. PřF MU v Brně, Brno 1992.
  • VELÍŠEK, Jan a Jana HAJŠLOVÁ. Chemie potravin 2. Rozš. a přeprac. vyd. 3. Tábor: OSSIS, 2009, xx, 623. ISBN 9788086659176. info
Výukové metody
Forma:
Seminář, cvičení. Přibližně polovinu výuky jsou studenti seznamováni s probíraným učivem, druhou část výuky učivo procvičují.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet
Fyzikálně-chemická část: zvládnutí závěrečného testu alespoň na 60 % bodů.
Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách:
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm
Informace učitele
Po domluvě se studenty přidána druhá možnost splnění podmínek pro fyzikálně-chemickou část: Místo zápočtového testu z fyzikálně-chemické části mohou studenti odevzdat protokoly ze cvičení, protokoly musejí být vypracovány správně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018.