PdF:FC6803 Biosféra - Informace o předmětu
FC6803 Biosféra
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6803/prez: St 8:25–9:10 učebna 7, St 11:10–11:55 učebna 2, M. Bortlíková, Pro prezenční formu studia - výuka pondělí až čtvrtek
FC6803/komb: So 30. 9. 18:30–20:10 učebna 7, So 4. 11. 8:25–10:05 učebna 7, So 25. 11. 13:00–14:40 učebna 7, So 16. 12. 16:40–18:20 učebna 10, M. Bortlíková, Pro kombinovanou formu studia - výuka sobota - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématech Biologie a její disciplíny, Buňka a dělení buňky, Rozmnožování, Potravní řetězce, Obecná botanika, Obecná zoologie, Paraziti člověka, Viry, Bakterie, Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí, Somatologie člověka, Dovednosti: Dokázat použít základní informace v každodenním životě a ve výuce odborných předmětů. Znát vztah probíraného učiva k praktickým aplikacím v oboru. Postoje: Osvojit si hodnoty ochrany přírody a života.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) mít vytvořeny základní postoje k živým organismům a chápat jejich potřeby;
(2) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(3) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(4) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(5) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(6) integrovat biologické poznatky z různých oblastí a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
(7) pracovat s doporučenou literaturou. - Osnova
- Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášky, řízený rozhovor, diskuse.
- Metody hodnocení
- Závěrečný skupinový projekt na zvolené téma
- Informace učitele
- Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/FC6803