MA2MP_SHIM Seminář z historie matematiky

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MA2MP_SHIM/01: St 16:40–18:20 učebna 37, H. Durnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s historickými matematickými texty a s možnostmi využití historie matematiky ve výuce matematiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu seznámen s historickými matematickými texty a bude schopen využít jejich interpretace ve vyučování matematice. Např. 1. Křišťan z Prachatic: Algorismus prosaycus 2. Alcuin: Propositiones ad Acuendos Juvenes (výběr) 3. Eukleidovy Základy: četba vybraného textu 4. Staroegyptské úlohy: výběr 5. Metoda doplnění na čtverec v babylónské matematice 6. Cardano: Ars magna (výběr) 7. Isaac Newton: Prinicipia (výběr)
Osnova
  • 1. Křišťan z Prachatic: Algorismus prosaycus 2. Alcuin: Propositiones ad Acuendos Juvenes (výběr) 3. Eukleidovy Základy: četba vybraného textu 4. Staroegyptské úlohy: výběr 5. Metoda doplnění na čtverec v babylónské matematice 6. Cardano: Ars magna (výběr) 7. Isaac Newton: Prinicipia (výběr) 8. Četba: Mersenne, Cogitata physico-mathematica. Malá Fermatova věta. Velká Fermatova věta 9. Četba: počátky teorie pravděpodobnosti (Pierra de Fermat a Blaise Pascala, Thomas Bayes). 10. Různé definice limity (Wallis, Newton, Maclaurin, D’Alembert, Cauchy) 11. Četba: teorie matic (Gauss, Cayley, Frobenius) 12. Role historie matematiky ve výuce matematiky
Literatura
    povinná literatura
  • FUCHS, Eduard. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 284 s. info
  • ŠEDIVÝ, Jaroslav. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 258 s. info
  • ŠEDIVÝ, Jaroslav. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 s. info
  • ŠEDIVÝ, Jaroslav a Jaroslav FOLTA. Světonázorové problémy matematiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 200 s. info
  • STRUIK, Dirk J. Dějiny matematiky. 1. vyd. Praha: Orbis, 1963, 250 s. URL info
    doporučená literatura
  • Stedall, J. (2008). Mathematics Emerging: A Sourcebook 1540 - 1900. Oxford: Oxford University Press.
  • ŠPELDA, Daniel. Astronomie v antice. Ostrava: Montanex, 2006, 262 s. ISBN 8072252100. info
  • KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed., enl. Chicago: University of Chicago Press, 1970, xii, 210. ISBN 0226458040. info
  • LAKATOS, Imre. Dokazatel'stva i oproverženija : kak dokazyvajutsja teoremy. Moskva: Nauka, 1967, 150 s. info
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů. Na každou hodinu bude zadán původní matematický text a komnetář k němu.
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích a odevzdání seminární práce v rozsahu 3-5 stran textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.