PdF:SP4MP_SPOF Oftalmopedie - edukace - Informace o předmětu
SP4MP_SPOF Oftalmopedie - edukace
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
- Osnova
- Okruhy: 1. Vymezení oftalmopedie. Historie péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
- 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení.
- 3. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, chování, komunikace). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
- 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 5. Zrakové vady – etiologie, projevy a vliv na kvalitu života. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
- 6. Raná péče – teoretická východiska rané péče, formy a služby. Střediska -klienti a služby
- 7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- 8. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky, didaktická doporučení. Práce asistenta pedagoga.
- 9. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
- 10. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
- 11. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 12. Integrace/ Inkluze osob s postižením zraku v kontextu světových trendů.
- 13. Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
- 14. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.
- 15. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – poskytovatelé sociálních služeb a jejich nabídka
- 16. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
- 17. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob.
- 18. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých. 19. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u dětí a žáků s postižením zraku. Podpora osobních strategií.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- doporučená literatura
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- neurčeno
- RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. info
- RÖDEROVÁ, Petra. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010, s. 273-288. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky, seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%
- Informace učitele
- Informace budou upřesněny vyučující na začátku semestru. Další literatura bude doporučena v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace více vad a psychopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP4MP_SPOF