SPc328 Poradenství, diagnostika a intervence ve specifických poruchách učení a chování

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2.6. 32 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je rozšíření poznatků a dovedností v oblasti poradenství (v rámci platné legislativy a rozsahu nabízených služeb), diagnostiky (psychologické i speciálně-pedagogické) v jednotlivých etapách života jedince a intervenčních postupech zaměřených na zmírnění, eliminaci nebo kompenzaci potíží souvisejících se specifickými poruchami učení a chování.
Osnova
  • Oblast poradenství bude zaměřena na: - poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v rámci platné legislativy, - personální zabezpečení poradenských zařízení a rozsah jimi nabízených služeb pro jedince se specifickými poruchami učení a chování. Oblast diagnostiky bude zaměřená na: - diagnostiku oslabených dílčích funkcí u dětí předškolního věku, - diagnostiku specifických poruch učení u žáků školního věku, - možnosti diagnostiky a poradenských služeb pro dospělé jedince, - diagnostické kritéria zaměřené na oblast poruch chování (zejména LMD, ADHD a ADD). Oblast intervencí bude zaměřená na: - preventivní programy (dle jednotlivých vývojových etap jedince), - alternativní metody využitelné u jedinců se specifickými poruchami učení a chování, - reedukační péči a možnosti kompenzace.
Literatura
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuze, praktické ukázky
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Anotace odborné publikace zaměřené na některé z témat semináře. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %. Aktivní účast na semináři a 80 % docházky
Informace učitele
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti, kteří budou konat závěrečnou zkoušku ze SPU.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.