PdF:SPpK58 Logopedie - formy narušené kom - Informace o předmětu
SPpK58 Logopedie - formy narušené komunikační schopnosti
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPpK58/01: Po 12:05–15:35 učebna 52, B. Chleboradová
- Předpoklady
- Intaktní komunikační schopnost
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky k problematice jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti – vymezením, etiologií, klasifikací a symptomatologií a s dalšími důležitými tématy oboru logopedie (legislativa, možnosti mezioborové spolupráce, systém poskytování logopedické intervence apod.). Očekávané výstupy: student se orientuje v systematizaci narušené komunikační schopnosti; se orientuje v aktuálních legislativních předpisech souvisejících s poskytováním logopedické intervence; je připraven pro další vzdělávání a rozvoj kompetencí v oboru logopedie; orientuje se v aktuální odborné literatuře české provenience, v zahraniční dle výběru.
- Osnova
- Teoretický rámec oboru logopedie, systém logopedické intervence v České republice a vybraných evropských zemích; aktuální legislativní předpisy. Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj. Narušená komunikační schopnost – vymezení a klasifikace. Narušený vývoj řeči a jeho kategorie. Specificky narušený vývoj řeči – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Narušení článkování řeči – dyslalie, dysartrie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Narušení fluence řeči – balbuties, tumultus sermonis – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Narušení zvuku řeči – rhinolalie, palatolalie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Neurogenní poruchy komunikace – afázie – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Psychogenní poruchy komunikace – mutismus – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Narušení grafické stránky řeči – specifické poruchy učení – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Poruchy hlasu pro logopedy – vymezení, etiologie, klasifikace a symptomatologie. Hlasová hygiena. Narušená komunikační schopnost u osob se zdravotním postižením, sekundární poruchy řeči.
- Literatura
- povinná literatura
- Seznam literatury je vložen v informacích učitele
- neurčeno
- Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
- ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Zpracování seminární práce/prezentace, předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí), ústní zkouška.
- Informace učitele
- Povinná literatura Bočková, B.(2011) Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita. Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada. Kopečný, P. (2014) Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita. Doporučená literatura Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada. Lechta, V. (2010) Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál. Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Neubauer, K. a kol. (2007) Neurogenní poruchy komunikace. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010) Vývojové poruchy v dětství a dospělosti. Praha: Portál. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing. Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005) Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. Další tituly budou doporučeny ve výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPpK58