UPVK_0003 Vzdělávání v informační společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět vzdělávání v informativní společnosti má poskytnout základní orientaci ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro plnohodnotný život. Je nutno znát charakter změn společnosti, rodiny, školy, vzdělávání a výchovy a osvojit si postoje a předpoklady kompetencí pro úspěšné vedení edukačních procesů. Kromě globálních pohledů je nezbytné uplatnit zřetel k situaci v ČR, tj. seznámit se s východisky a problémy rozvoje naší vzdělávací soustavy i s navrženým řešením v tzv. Bílé knize a v dalších důležitých materiálech.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, informační společnost. 2. Charakteristické rysy informativní společnosti (společnosti poznání, znalostí) s ohledem na vzdělávání. 3. Změny v obsahu vzdělání (kurikula) a jejich důsledky. 4. Moderní výukové metody, pedagogická komunikace, využití multimédií ve výuce. 5. Osobnostní přístup k žákum, důraz na rozvoj dimenzí myšlení, podpora tvořivých potencí člověka, posílení morálních aspektů.
Literatura
    doporučená literatura
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce v rozsahu 7-10 stran na jedno z těchto témat: - Moderní výukové strategie. - Moderní didaktická technika ve výuce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.