UPV_0009 Úvod do pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 8:25–10:05 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPV_0009/01: každé liché úterý 13:00–14:40 učebna 39
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků.
Osnova
  • Moduly: 1. Úvod do studia pedagogiky 2. Z historie pedagogiky 3. Vybrané filozofie edukace 4. Výchovný a vzdělávací proces 5. Osobnost učitele, případové studie 6. Žák v procesu výchovy 7. Pedagogika jako věda a systém 8. Moderní pedagogika a její aktuální témata 9. Aplikace pedagogiky 10. Utváření a využívání pedagogických informací 11. Pedagogická metodologie 12. Doplňující téma
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ,Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n.L.: PdF UJEP. 1996, 93 s. ISBN 8070441356, 9788070441350.
  • VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 147 s. ISBN 8021004584. URL info
    doporučená literatura
  • OURODA, Karel. Základy pedagogiky. Brno: IMS, 2003.
  • KOLÁŘ,Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: GRADA, 2012.192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003, 91 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • VESELÁ, Zdeňka. Modely učitelské přípravy na vyšší střední školy. Pedagogická orientace. 1996, roč. 1996, č. 20, s. 48. ISSN 1211-4669. info
  • VESELÁ, Zdenka. Pedagogika 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 158 s. ISBN 802100178X. info
  • VESELÁ, Zdenka. Česká střední škola : od národního obrození do druhé světové války [3-1465]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. info
    neurčeno
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období k jeho vzniku, vývoji, významu a charakteru. 2001, 211 s. URL info
Výukové metody
Přednáška Diskuse Samostatná domácí práce Mikrovýstup studujícího (v rámci semináře)s využitím písemné přípravy vybraného tématu.
Metody hodnocení
písemný test doplněný ústní obhajobou, tvorba a obhajoba projektu
Informace učitele
Témata mikrovýstupů: Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Číny, Řecka a Říma. Výchova a škola ve středověku. Renesanční pedagogika (More, Rabelais, da Feltre, Montaigne). Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). Vývoj pedagogického myšlení v 17. – 19. století (Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Spencer, Dewey aj.). Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Kádner, Chlup, Uher, Příhoda aj.). Pedagogický reformismus ve světě. Demokratické tradice české školy. Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu. Předmět pedagogiky. Východiska výchovy. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Činitelé výchovy. Výchovné cíle. Pedagogické principy. Základy pedagogického výzkumu. Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj. Vzdělávání a školství ve světě. Alternativnost a pluralismus v pedagogice
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.