PdF:ZS1BP_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Informace o předmětu
ZS1BP_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_APB4/01: St 13:55–14:40 učebna 58, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/02: St 13:00–13:45 učebna 58, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/03: St 9:20–10:05 učebna 58, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB4/04: Út 8:25–9:10 šatna, I. Žaloudíková - Předpoklady
- ZS1BP_PEPS Pedagogická psychologie || ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a vých.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: maximálně 18 studentů v seminární skupině - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je využití znalostí pedagogické psychologie ve školní praxi. Zaměřuje se na práci se skupinou dětí nebo na individuální práci s jednotlici. Využívá metody pozorování, rozhovoru, dotazníku nebo analýzy žákovských produktů ke zjištění příčin žákova školního neúspěchu. Na konci semináře bude student schopen:
- porozumět základním pojmům pedagogické psychologie;
- analyzovat příčiny žákova školního neúspěchu; - Osnova
- 1. Psychologie učení.
- 2. Teorie učení v psychologii.
- 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba, opakování v učení.
- 4. Psychologie školní neúspěšnosti.
- 5. Psychologie vyučování, učební styl, znalosti, postoje, dovednosti a návyky.
- 6. Řízení školní třídy.
- 7. Psychologie výchovy, odměna a trest.
- 8. Poruchy chování, agresivita, šikana.
- 9. Osobnost učitele, osobnost žáka.
- 10. Zvládání školní zátěže, školní stres.
- 11. Klima školní třídy, školy.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, prezentace tématu, individuální projekty,
- Metody hodnocení
- prezentace vybraného tématu a vedení diskuse, zápočet
- Informace učitele
- Aplikační blok IV Utváření podmínek školní úspěšnosti
podzim 2017
Sylabus
1. Vztah učitel x žák – vzájemná interakce učitel-žák, partnerský vztah, respektování osobnosti dítěte. (KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál: KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi, Praha : Portál, 2007)
2. Psychologické aspekty školní úspěšnosti - pojetí školní úspěšnosti, příčiny školního neúspěchu, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.)
3. Dítě s výukovými potížemi - specifické poruchy učení SPU - vymezení poruch učení, druhy, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU, individuální vzdělávací program IVP. (ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007.)
4. Kognitivní styl a učební styl – struktura učebního stylu, typy učebního stylu a diagnostika, dotazník (Learning style inventory) LSI. (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1999, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007.)
5. Odměna a trest ve výchově - prostředky výchovy, přesvědčování, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, účinné trestání, zákon přirozených následků, výchova sebevýchova, výchova v rodině a ve škole. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993, MATĚJČEK, Z. Co , kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007, ČAPEK R., Odměny a tresty ve školní praxi, Praha: Grada 2008, VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí, Praha: Grada, 2004.)
6. Poruchy chování - ADD/ADHD, (LMD) psychologická hlediska při výchově problémových dětí, poruchy chování u dětí.( RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001, JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2011.)
7. Osobnost žáka - struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření adekvátního sebepojetí žáků. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995)
8. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům. (HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996, PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996, HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.)
9. Agresivita a šikana ve škole – předcházení agresi a rizikovému chování ve škole. (KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997, KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany, Praha: Portál, 2011.)
10. Práce se školní třídou - strategie řízení třídy, jak vést žáky, práce s malou sociální skupinou, diagnostika školní třídy, klima školní třídy, sociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2007 )
11. Strategie vyučování – učíme děti myslet, aktivní vyučování, vyučovací styl učitele, efektivní vyučování. (FISHER. R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál, 1995. SILBERMAN, LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál, 1995. FERNSTERMACHER, G:? SOLTIS, J. Vyučovací styl. Praha, potrtál, 2008. Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha, Portál, 2005.)
12. Využití pozitivní psychologie v práci učitele zš – vymezení pozitivní psychologie jako nového oboru, možnosti využití v praxi učitele (Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie, Praha: Portál, 2007.)
13. Prevence rizikového chování ve škole – rizikové chování, vymezení, prevence ve škole, Minimální preventivní program MPP, možnosti prevence kouření a podpora zdravého životního stylu ve škole, preventivní programy. ( SKÁCELOVÁ L. Metodika práce s dětmi v oblasti primární prevence rizikových jevů. PPP Brno 2006, www.pppbrno.cz, ŠIRŮČKOVÁ, M., MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., GABRHELÍK, R. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1.LF UK, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.)
14. Zvládání školní třídy – problémové chování, úmluvy o chování, účinné trestání, , problémy se skupinovým chováním. (Fontana. D. Psychologie ve školní praxi, Praha: Potrál, 2007)
15. Hodnoty a morální vývoj – morální normy, Kohlbergova stádia, autonomní a hetronomní morálka, , výchova k morálnímu jednání. (Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2007)
16. Řešení výchovných problémů ve škole. (Kyriacou Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005)
Literatura:
Časopis: Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/
Časopis: Pedagogická orientace
Časopis: Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/
Časopisy : Psychologia a patopsychologia dietata, Moderní vyučování, Učitelské listy, Československá psychologie, Psychologie dnes, Rodina a my., Pedagogická orientace
1. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 3. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 4. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 5. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 6. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995 7. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996 8. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003 9. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 10. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. 11. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 12. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001 13. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1999. 14. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 15. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. 16. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011 17. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994 18. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 19. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004 20. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. 21. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 22. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410. 23. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 24. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94. 25. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264. 26. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994 27. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 28. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 29. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 30. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992 31. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 32. RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007. 33. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995 34. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001 35. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 36. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. 37. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2001 38. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004 39. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1998. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/ZS1BP_APB4