DEpRED Didaktické aspekty výuky regionálních dějin

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 11:00–11:50 učebna 35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
DEpRED/01: St 12:00–12:50 učebna 39, M. Jireček
DEpRED/02: St 14:00–14:50 učebna 7, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit všechny otázky regionálních dějin, jako zejména dějin obcí a měst. Pozornost bude věnována využití regionálních dějin ve výuce dějepisu. Pozornost bude věnována teoretickým otázkám regionálních dějin. Problematika regionálních dějin bude dále aplikována na Brno a okolí jako modelový region – na základě představení tohoto modelového regionu by studenti měli být schopni připravit výuku regionálních dějin svého regionu.
Výstupy z učení
Osvojí si základní znalosti o teorii regionálních dějin a o dějinách Brna a jeho okolí (jakožto modelového regionu)
Je schopen připravit výuku regionálních dějin ve vlastním regionu
Orientuje se v základní literatuře a metodách, týkajících se regionálních dějin
Je schopen připravit odborný text z oblasti dějin vlastního regionu
Osnova
  • Podstata a poslání regionálních dějin
  • Pojetí a vymezení regionu
  • Dějiny obcí, měst a vesnic
  • Význam kronik v regionální práci
  • Historické místopisy v regionech
  • Možnosti a perspektivy historické vlastivědy
  • Regionální historie v dějepisném vyučování
  • Dějiny Brna a okolí
  • Historická procházka městem Brnem
  • Využití muzeí a galerií ve výuce dějepisu
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny : pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 119 s. ISBN 8024408651. info
    doporučená literatura
  • Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách.
  • JOHN, Anke: Lokal- und Regionalgeschichte. Methoden historischen Lernens. Schwalbach 2017.
Výukové metody
Teoretická příprava v podobě přednášek, rozvinutí seminární formou, diskusí. Samostatné práce studentů je povedou k vlastním postojům.
Metody hodnocení
kolokvium, seminární práce
Informace učitele
Požadavky k zakončení předmětu
1. účast na seminářích – možné dvě neomluvené absence
2. vytvoření portfolia k vlastnímu regionu (vlastní obci, městu a okolí) na základě stanovené struktury a jeho prezentace v seminárních hodinách – rozsah portfolia alespoň 15 stran, délka prezentace 20 minut
Portfolio k dějinám regionu studentů (obce, města a okolí – struktura):
- specifikace regionu – čím je zajímavý, specifický
- stručná historie místa (základní údaje – např. první zmínka o obci, kdo založil,.. až do současnosti)
- národnostní složení obce v dějinách (řada obcí původně německých, často početná židovská menšina apod.)
- významné památky regionu
- významné osobnosti regionu
- mapy regionu – historická a současná – čím se liší, co je v místě nového, co naopak zmizelo
- bibliografie k dějinám místa – knihy a články, které byly o dané lokalitě napsány
- fotografie (současné a historické – porovnání fotodvojic, alespoň 5)
- kroniky obce – od kdy jsou v obci vedeny, kde jsou uloženy, současný kronikář
- archiv, pod který region spadá, v jakém fondu jsou jeho archiválie uloženy, popis tohoto fondu
- historické pohlednice obce a okolí
- pověsti o obci
- školství v obci v historii
- dohledat pamětníka ve svém regionu k významné události 20. století – provést s ním rozhovor (alespoň na 1 stranu) – oral history
- nejbližší archeologické naleziště v blízkosti obce – stručný popis + fotografie
- znak či prapor obce (má-li)
- seznam muzeí a galerií v obci a okolí (jejich zaměření a expozice)
- možná témata prací k mému regionu – o čem by se zde dala psát bakalářská/diplomová práce
- příprava historické procházky regionem – její náčrt, základní body
- zajímavosti z dějin regionu, na kterých lze přiblížit některé aspekty národních dějin při výuce na základní škole
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.