ICJp06 Skladba

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJp06/01: Po 11:00–11:50 učebna 64, I. Kolářová
ICJp06/02: Čt 8:00–8:50 učebna 56, I. Kolářová
ICJp06/03: Po 13:00–13:50 učebna 54, I. Kolářová
Předpoklady
Předpokladem je absolvování předmětu ICJk04 Tvarosloví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka. Po absolvování předmětu student:
1. Zvládá syntaktickou terminologii syntaxe analytické a syntaxe valenční, věty jednoduché a souvětí.
2. Dokáže interpretovat význam věty podle postoje mluvčího v kontextu.
3. Zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí, dokáže určit větné členy a vztahy mezi nimi.
4. Dokáže analyzovat různá souvětí a znázornit jejich stavbu.
5. Porovnat různá grafická znázornění věty jednoduché i souvětí a posoudit správnost řešení.
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy.
Osnova
  • 1. Modalita výpovědi. Výpovědi oznamovací, rozkazovací, přací a tázací. Druhy otázek podle různých kritérií.
  • 2. Věty kladné a záporné, druhy záporu. Slovosled věty jednoduché.
  • 3. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
  • 4. Větné členy základní. Vyjádření podmětu. Druhy přísudků a jejich vyjádření. Shoda přísudku s podmětem.
  • 5. Větné členy rozvíjející. Vyjádření předmětu, příslovečného určení, přívlastku a doplňku. Kritéria poznávání rozvíjejících větných členů.
  • 6. Příslovečné určení a jeho druhy.
  • 7. Větné vztahy koordinace, determinace a predikace a jejich vyjádření. Determinace a její vyjádření shodou, řízeností a přimykáním. Grafické znázornění stavby věty jednoduché. Interpunkce.
  • 8. Souvětí, druhy souvětí. Věta hlavní a vedlejší, věta řídící a věta závislá. Souvětí souřadné, poměry mezi souřadně spojenými větami.
  • 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět. Vedlejší věty podmětné, přísudkové, předmětné, přívlastkové a doplňkové.
  • 10. Souvětí podřadné. Vedlejší věty příslovečné.
  • 11. Stavba složitého souvětí. Interpunkce věty jednoduché a souvětí. Grafické znázornění stavby souvětí.
  • 12. Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
    doporučená literatura
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
    neurčeno
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor o terminologických problémech
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...)
- Analýza textu, rozbor věty jednoduché a souvětí
- Samostudium
- Ověřování praktických znalostí individuálními písemnými úkoly na semináři.
Metody hodnocení
Požadavky ke kolokviu: - účast a soustavná práce na seminářích.
- úspěšné zvládnutí písemky v závěru semestru, prověřující znalost látky dané osnovou předmětu a tematickými okruhy - bližší informace na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=675.
Písemka obsahuje 80-100 dílčích syntaktických jevů, úspěšnost znamená správně vyřešit 75 % úkolů.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
Z titulů literatury, která je označena jako povinná, si student může vybrat jeden.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zkouškou je složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CJC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.