PdF:SC4BK_PPV Methodology of ped. research - Course Information
SC4BK_PPV Methodology of pedagogical research
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 19. 10. 9:00–12:50 učebna 24, Sat 24. 11. 9:00–12:50 učebna 24, Sat 15. 12. 9:00–12:50 učebna 24
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je důkladná domácí příprava, vypracování seminárních prací a napsání testu (75%).
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- At the end of the course, the student will be able to: Interpret the basic terms; understand the basic differences between the quantity and quality oriented researches; design the basic research plans (for the final wok and small research probes); use the basic methods of research and interpret the data collected. The subject introduces the students to basic of scientific work and possible use of basic methodes of pedagogical research.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd. • orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi
(případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.) • prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované bakalářské práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat transkript prostřednictvím vybrané kvalitativní metody
• navrhnout komplexní kvalitativní výzkumné šetření - Syllabus
- Information sources of special scientific work, types of source and literature sources. Work with special literature and electronical documents. Methodes of science, aims of scientific research, science and scientific theories, scientific work as creation of knowledges and as a way to discoveries. Problems and hypotesis, universality and speciality pf problems and hypotesis. Types of variables and making of selection and randomness, principle of random making. Research projects, aims, control of dispersion, insufficient project and good projects. Types of researches (Ex post facto research, laboratory and natural experiment, orientational and action research). Basics of measuring, reliability and validity. Chosen methodes of quantitative and qualitative research (observing, rating, quetionarie, (inquiry ), interview, forum, projective methodes, contentual analysis, semantical methodes, methodes of social relationnships measuring etc. Principles of qualitative research, theoretical sensitivity, processes of coding (open coding, axial coding, selective coding), process of berthed theory, helping procedures.
- Literature
- ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- NĚMEC, Jiří. Projektování a příprava diplomových (bakalářských) prací. In MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 69-78. ISBN 80-7315-078-6. info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- GAVORA, Peter and Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- Teaching methods
- lectures, class discussion, homewors
- Assessment methods
- The course is delivered in the combined form of the study. The students visit he consulting hours and also they study mostly at home using the study literature suggested and the e-course that is available for the course. Students will finish two seminar works based on the teacher’s instructions and hand them in before the final test. The passmark for the test is 75%. The test is a multiple choice quiz (one out of four).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=132
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SC4BK_PPV