SPD4_VLO2 Specializace - širší vědní základ - Logopedie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit znalosti z logopedie, propojit je s dalšími předměty – surdopedie, somatopedie, oftalmopedie a psychopedie včetně psychologie a medicínských oborů (neurologie, ORL, foniatrie). Prohloubit poznatky z anatomie, fyziologie, patologie a patofyziologie v oblasti poruch komunikace u dětí i osob v dospělosti
Výstupy z učení
Student si na základě absolvování předmětu: - prohloubí poznatky k etiologii, symptomatologii, diagnostice i terapii vybraných forem narušené komunikační schopnosti - posílí orientaci v tuzemské a zahraniční literatuře – s ohledem na zvolené téma disertační práce -rozvine schopnosti kritické práce se zdroji na úrovni postgraduálního studia - posílí kompetence v práci s textem v cizím jazyce - rozvine prezentační a argumentační dovednosti při reflexi se školitelem.
Osnova
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY LOGOPEDIE  Logopedická diagnostika a terapie u dětí a žáků s narušeným vývojem řečí.  Testy, testové baterie, zkoušky, které jsou v současnosti užívány v diagnostice získaných neurogenních poruch komunikace (dysartrie, afázie).  Dysfagie u dětí s MO. Dysfagie u dospělých osob.  Metody, techniky, principy využívané logopedem při diagnostice jednotlivých druhů narušení komunikační schopnosti.  Aktuální otázky balbutologie – současné názory na etiologii, patogenezi i terapii koktavosti.  Logopedická intervence jako součást komplexní rehabilitace v oblasti vrozených vývojových vad orofaciální oblasti.  Současné trendy v logopedické intervenci u dětí a žáků s poruchami autistického spektra.
Literatura
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
Výukové metody
zpracování seminární práce, ústní zkouška
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Informace učitele
iteratura základní Bočková, B. (2011) Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU. Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007) Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007. Bytešníková, I. (2012) Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. Cséfalvay, Z. a kolektiv. (2007) Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha: Portál. Cséfalvay, Z., Košťálová, M., Klimešová, M. (2002) Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie: (manuál). Praha: Asociace klinických logopedů ČR. Dlouhá, O. (2003) Vývojová dysfázie – porucha zpracování řečového signálu. Praha: Unitisk. Cséfalvay, Z., Lechta, V. (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál. Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton, Horňáková, K., Kapalková, S., Mikulajová, M. (2009) Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál. Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Klinicko-logopedický aspekt. Praha: Grada. Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností u vývojově postižených dětí. Brno: Paido. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada. Klenková, J. et al. (2014) Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. Brno: MU. Klenková, J. et al. (2013) Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: MU. Klenková, J., Bočková, B., Bytešníková, I. (2012) Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido. Kopečný, P. (2014) Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: MU. Krahulcová, B. (2013) Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál. Málková, G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Vyd. 1. Praha: Grada. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing. Vitásková, K., Mlčáková, R. (2013) Narušení fonace a rezonance mluvené řeči – vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Vitásková, K., Mlčáková, R. (2013) Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Vitásková, K. Říhová, A., Dostálová, L. (2014) Pragmatická jazyková rovina a auditivní agnózie u osob s poruchami autistického spektra. Zborník Inovácie v teórii a praxi výchovnej a komplexnej rehabilitácie osôb so zdravotným postihnutím. Bratislava. Literatura doporučená Angell, C. A. (2009) Language development and disorders: a case study approach. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, xv, Balter, L., TAMIS-LEMONDA, C. (2003) Child psychology: a handbook of contemporary issues. New York: Psychology Press. Basso, A. (2003) Aphasia and its therapy. Oxford : Oxford University Press. Bradford, H. (2009) Communication, language and literacy in the early years foundation stage. New York: Routledge, ix. Brooks, P., Kempe, V. (2014) Encyclopedia of language development. London: Sage, xxxvi.. Brookshire, H. R. (1992) An Introduction To Neurogenic Communication Disorders. fourth edition. St. Louis: Mosby – Year Book, 318 s. Buckley, B. (2003) Children's communication skills: from birth to five years. New York: Routledge, xxii. Cséfalvay, Z., Košťálová, M., Klimešová, M. (2002) Terapie afázie, alexie, agrafie: terapeutické manuály. Praha: AKL ČR. Cooper, J. (2010) The early years communication handbook: a practical guide to creating a communication-friendly setting in the early years. London: Practical Preschool. Dockrell, J., Messer, D. J. (1999) Children's language and communication difficulties: understanding, identification, and intervention. London ; New York: Cassell, xi. Duffy, R. J. (2005) Motor speech disorders: Substrates, Differential Diagnosis and Management. 2nd edition. St. Louis: Mosby-Year Book. Dukes, Ch., Smith, M. (2007) Developing pre-school communication and language. London: Sage, xii. Dvořák, J. (2001) Logopedický slovník (terminologický a výkladový). Žďár nad Sázavou: edice LOGOPAEDIA CLINICA. Fraser, M. (2000) Svépomocný program při koktavosti. Praha: Portál. Freed, D. B. (C2000) Motor speech disorders: diagnosis and treatment. San Diego: Singular Pub. Group, ix, Singular Textbook Series. Harris, J. (1990) Early language development: implications for clinical and educational practice. New York: Routledge, xiii. CHAPEY, R. (Ed.) (2008) Language Intervention strategies in aphasia and related neurogenic communication disorders. Philadephia: Wolters Kluwer, Lippincot Williams and Wilkins. Janovcová, Z. (2004) Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU. Kalvach, Z., Zadák, Z., Jirák, R. Zavázalová, H. Sucharda, P. a kol. (2004) Geriatrie a gerontologie. Praha : Grada. Kertesz, A. (1982) Western Aphasia Battery. New York: Grune and Stratton; 1982. Koukolík, F. (2002) Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál. Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN. Lechta, V. (2004) Diagnostika a terapie koktavosti. Praha: Asociace klinických logopedů České republiky. Liška, J. a kol. (1972-1989) Logopedický zborník 1 – 8. Košice: Východoslovenské vydavaťelstvo. Love, R. J., Webb, W. G. (2009) Mozek a řeč. Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál. Lurija, A. R. (1978) Základy neuropsychologie. Bratislava. Menyuk, P., Liebergott, J. W., Schultz, M. (2014) Early Language Development in Full-term and Premature Infants. New York: Psychology press. Metodická příručka (1996) Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: TECH-MARKET. Mikulajová, M. – Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. Mimrová, M., Kulišťák, P., Lehečková, H., Nebudová, J. (1996) Afázie. Praha: Triton. Morales, R. C. (2006) Orofaciální regulační terapie. Praha: Portál. Nebudová, J. (1999) Cévní mozkové příhody: minimum pro praxi. Praha, Triton. Neubauer, K. (2007) Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. (Diagnostika a terapie). Praha: Portál. Neubauer, K. (2005) Neurokognitivní moduly mozku a současné strategie obnovování porušených funkcí v rámci rehabilitace po traumatech CNS. Diagnostika a terapie poruch komunikace. roč. VIII., č. 1, s.11-23. Neubauer, K. (1997) Poruchy řečové komunikace. Praha : Asociace klinických logopedů České republiky. Neubauer, K.(1998) Terapie poruch příjmu stravy.In PREISS, M. a kol. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada. Novák, A. (1999) Vývoj dětské řeči : Fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha : Unitisk. Novák, A. (1997) Foniatrie a pedaudiologie. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha. Ostatníková, D. (2003) Anatómia, fyziológia a patofyziológia reči. 1. vyd. Bratislava: Asklepios. Oravkinová, Z. (2010) Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo. Peutelschmiedová, A. (1994)Etiologie a terapie koktavosti. Olomouc: UP. Peutelschmiedová, A. (1994) Čtení o koktavosti. Praha: Portál. Peutelschmiedová, A. (1996) Koktavé dítě ve škole. Olomouc: UP. Peutelschmiedová, A. (2000) Aktuální problémy balbutologie. Olomouc. Preiss, V. a kol. (1998) Neuropsychologie. Praha: Grada. Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, Pützer, M. (2008) Stimmqualität und Artikulation bei Dysarthrophonien in der individuellen, tendenziellen und referentiellen Bewertung: ein instrumenteller Beitrag zu Phonations- und Artikulationsvariationen. Saarbrücken: Universität des Saarlandes. Richtrová, B. Mercelová, J., Bubeníčková, B. (2014) "VYKUK": terapeutický materiál pro rehabilitaci narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. České Budějovice: Kopp. Richterová, M. (2004) Demence – sociální a terapeutický problém současnost. Diagnostika a terapie poruch komunikace. roč. VII, č. 3, s. 2-23. Roubíčková, J.. Test 3F: dysartrický profil. 3., dopl. a přeprac. vyd., (V nakl. Galén 1.). Praha: Galén, c2011, 86 s. ISBN 978-80-7262-714-1. Seeman, M. (1955) Poruchy dětské řeči. Praha: SZZ. Singleton, N. C., Shulman, B. B.(2014) Language development: foundations, processes, and clinical applications. 2. vyd. Burlington, MA: Jones and Bartlett Learning, xviii. Šarounová, J. (2014) Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál. Tedla, M. Chrobok, V. (2009) Poruchy polykání: Poruchy prehľtania. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Škodová, E., Jedlička, I. a kol. (2003) Klinická logopedie. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. Vitásková, K. et al. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, s. 9-11. ISBN: 978-80-244-3433-9. Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: nakladatelství SCRIPTORIUM. Vrbová, R. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. Vygotskij, L. S. (2004) Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. Whitworth, A., Webster, J., Howard. (2005) A Cognitive Neuropsychological Approach to Assessment and Intervention in Aphasia: a clinician’s guide. first published. Hove: Psychology Press.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2019, podzim 2020.