PdF:SPk205 Inclusive Education of Pupils - Course Information
SPk205 Inclusive Education of Pupils with Behavioural Disorders
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/0/2.7. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Petra Segeťová (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 13. 10. 8:00–15:50 učebna 60, Sat 3. 11. 8:00–15:50 učebna 60, Sat 10. 11. 8:00–15:50 učebna 60, Sat 15. 12. 8:00–15:50 učebna 60
- Prerequisites
- states exam subject: Education of children with behaviour disorder
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Special Education for Teachers (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The aim of the course is to introduce the historical/theoretical concepts in education and intervention of children with emotional and behavioral difficulties/disorders. The part of the subject is to create proinclusive project in the team of students.
- Learning outcomes
- Presentation of final project, written evaluation of the other team. Written essay on the topic from the lectures.
- Syllabus
- Historical approaches to the issues of emotional and behavioural disorders (EBD) Special eduactional, integartive, inclusive approach Inclusive approach to special needs education of children with EBD Resilience, socio-cultural theory Vygotski as a source of informed intervention A system level as a source for intervention An individual as a source for intervention Project objectives, planning strategies, project introduction presentation.
- Literature
- required literature
- MIKOVÁ, Šárka and Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- recommended literature
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi (Intervention for Inclusion). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- MAREŠ, Jiří. Posttraumatický rozvoj člověka. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 198 stran. ISBN 9788024730073. URL info
- VRTIŠKA, Jan. Projekty ve třídě, projekty ve škole : environmentální výchova, vzdělávání a osvěta v praxi. 1. vyd. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2010, [36] s. ISBN 9788090486287. info
- VOJTOVÁ, Věra and Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním (Inclusive Education as a Factor of Socialization of the Pupils with Social Disadvantages). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2009, p. 21-38, 17 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
- Teaching methods
- Lectures, seminar work, class discussions, group project - team work, presentation, evaluation.
- Assessment methods
- Presentation of final project, written evaluation of the other team. Written essay on the topic from the lectures. 60:40
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace etopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 32 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SPk205