SPk507 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s narušenou komunikační schopností 2

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 6. 10. 8:00–15:50 učebna 54, Pá 23. 11. 8:00–15:50 centrum, So 8. 12. 8:00–11:50 učebna 56
Předpoklady
SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti specializace logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu se bude studentka/student orientovat v problematice: logopedické diagnostiky a terapie; v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností; využití alternativní a augmentativní komunikace; osvojí si poznatky o diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Koncepce oboru logopedie: mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace: verbální, neverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi. Diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie jako východisko logopedické intervence: Komunikace a handicap. In Soubor anotací odborných sdělení konference. 2011. ISBN 978-80-7435-134-1. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena, Kamila PAZUCHOVÁ, Alena VELECKÁ, Světlana SKUTILOVÁ, Josef BEDNAŘÍK, Adéla MITÁŠOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Agrafie u afázie a demence. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 73/106 (Suppl 2). Praha: Česká lékařská společnost J.E.Purkyně, 2010, s. S76-77, 2 s. ISSN 1210-7859. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Analýza komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku v mateřských školách v Jihomoravském regionu. In Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v disertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. první. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 26-35. ISBN 978-80-86633-92-3. info
  • Diagnostika a terapia afázie, alexie a agrafie. Edited by Zsolt Cséfalvay. Bratislava: Ing. Kaminský, 2007. ISBN 9788096886715. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. ISBN 9788021044630. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 80-7178-546-6. info
    neurčeno
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Výukové metody
Vyžadována 70% účast; konzultace, diskuse, domácí příprava, seminární práce/prezentace
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.