SPkK61 Podpůrná opatření u jedinců s narušenou komunikační schopností

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 13. 10. 8:00–15:50 učebna 54, So 20. 10. 8:00–15:50 učebna 54, So 27. 10. 8:00–15:50 učebna 54
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit s problematikou poskytování podpůrných opatření žákům s narušenou komunikační schopností – se souvisejícími legislativními předpisy, s činností poradenských zařízení, skladbou a charakteristikou stupňů podpůrných opatření, specifiky jejich výběru a skladby, možnostmi mezioborové spolupráce v rámci komplexní podpory žáka s narušenou komunikační schopností.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se student:  orientuje v terminologii a legislativě související s podpůrnými opatřeními;  orientuje se ve vymezení činnosti poradenských zařízení v kontextu poskytování podpůrných opatření;  orientuje se ve skladbě podpůrných opatření 1.-5. stupně.
Osnova
  • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – s narušenou komunikační schopností.  Žák s narušenou komunikační schopností – specifika obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb.  Vymezení obsahu podpůrných opatření a jejich stupňů.  Činnost školského poradenského zařízení v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce.  Činnost školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření, spolupráce s pedagogy, metodické vedení.  1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. Analýza a diskuse – případové studie.  Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). Případové studie – analýza a diskuse.  Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. Adaptace metod a forem výuky u žáků s narušenou komunikační schopností – případové studie – analýza a diskuse.  Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami).  Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky). Využití systémů AAK ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.  RVP ZV – specifika úprav v rámci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
  • Seznam literatury je vložen v informacích učitele
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
Zpracování případové studie dítěte/žáka s PO a její prezentace; písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí), ústní zkouška. Požadována je 70% účast ve výuce.
Informace učitele
Povinná literatura Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL. Legislativní předpisy vztahující se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – s narušenou komunikační schopností – a poskytování poradenských služeb a implementaci podpůrných opatření. Doporučená literatura Bartoňová, M. et. al. (2005) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. Klenková, J. a kol. (2008) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU. Lechta, V. a kol. (2003) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. Novosad, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. Svoboda, M. a kol. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.