SPp022 Education of Individuals with Visual Disabilities

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp022/01: St 8:00–9:50 A32 pracovna, P. Röderová, M. Vrubel
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: Předmět je určen pro studenty ERASMU
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy a systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení osob s postižením zraku, Braillovo písmo a přístup k informacím, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Výstupy z učení
Student se orientuje v základní terminologii oboru oftalmopedie
Osnova
  • Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí z pohledu speciálního pedagoga.
  • Raná péče, její formy a služby.
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • Dítě s těžkým zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky, didaktická doporučení, podpůrná opatření.
  • Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání osob se zrakovým postižením.
  • Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • Poradenství a intervence: poskytovatelé sociálních služeb, nabízené služby a poradenství.
  • Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
  • Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.
  • Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením. Autonomie.
  • Volný čas nevidomých a slabozrakých. Kvalita života.
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin; Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. info
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; Marie VÍTKOVÁ a Martin VRUBEL. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Petr Kovařík. 1st Edition. Brno: Masaryk University, 2014, 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. info
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
Výukové metody
teoretická příprava, video, diskuse
Metody hodnocení
Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce, účast min. 70%.
Informace učitele
All the information will be distributed at the beginning of the semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen pro studenty ERASMU.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.