TIc001 Využití ICT ve vzdělávacím procesu, moderní didaktické teorie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
4 hodiny + 6 hodin e-learningu. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studium stávající odborné literatury z oblasti didaktiky předmětů technického charakteru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá pedagogickými přístupy ke vzdělávání s podporou počítačových technologií, zejména internetu, multimediálních prostředků i výukových programů. Obsahuje také informace o internetové komunikaci a využití informačních zdrojů určených k podpoře výuky. Na základě znalostí uznávaných teorií učení, didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus/instruktivismus a konstruktivismus) seznamuje s netradiční teorií učení formováním spojení v síti – s konektivismem. Cílem je všechny tyto teorie pochopit.
Výstupy z učení
Vzdělávání s podporou počítačových technologií, řízení výuky. Výukové programy. Internet ve vzdělávání, využití informačních zdrojů a komunikace. Multimediální výukové prostředky a jejich využití ve vzdělávání. Didaktika a klasické teorie učení. Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí.
Osnova
  • Vzdělávání s podporou počítačových technologií, řízení výuky. Výukové programy.  Internet ve vzdělávání, využití informačních zdrojů a komunikace.  Multimediální výukové prostředky a jejich využití ve vzdělávání.  Didaktika a klasické teorie učení.  Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí.
Literatura
  • FRANEK, Juraj. Kognitivní revoluce, behaviorismus a magická teorie mysli. Filosofický časopis. Praha: Akademie věd ČR, Filosofický ústav, 2014, roč. 62, č. 3, s. 403-416. ISSN 0015-1831. info
  • PETERSEN, Frank Christian. Neurodidaktik - eine neue Didaktik? : eine Untersuchung zu einer neurowissenschaftlich geleiteten Didaktik sowie ein vergleichender Exkurs zum Behaviorismus. 1, Aufl. [München]: Grin, 2006, 82 s. ISBN 9783638708715. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce s literaturou.
Metody hodnocení
Písemná a ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.