XHVk06 Didaktika Hv 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XHVk06/01: Pá 12. 10. 14:00–15:50 učebna 20, Pá 26. 10. 10:00–11:50 učebna 20, B. Knopová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
Osnova
  • - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností - rytmus, metrum, takt, těžká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. - Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. - Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - práce s textem - doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování přípravy hudebního kroužku.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) zpracování přípravy hudebního kroužku pro předškolní děti (výuka na 45 minut) c) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy d) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 2 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)) e) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový) f) 5 říkadel/básniček - doprovod rytmický či pohybové ztvárnění
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVp05.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.