PdF:ZS1BP_IDVP Interpret.dětského výt.projevu - Informace o předmětu
ZS1BP_IDVP Interpretace dětského výtvarného projevu
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 17:00–17:50 učebna 35
- Předpoklady
- Student má základní znalosti z oblasti psychologie a pedagogiky. Orientuje se v pojmech vývojové psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit specifické psychologické aspekty dětského výtvarného projevu - pochopit souvislosti mezi vývojem psychiky dítěte a výtvarným projevem
- Osnova
- 1.Pochopení spojitostí, odlišností a podobností dětského výtvarného projevu a projevu uměleckého. 2.Porozumění ontogeneze dětského výtvarného projevu. 3.Funkce dětského výtvarného projevu 4.Specifika dětského výtvarného projevu.
- Literatura
- doporučená literatura
- HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 129 s. ISBN 8072902377. info
- Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
- neurčeno
- BABYRÁDOVÁ Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: PF MU, 1999.125 s. ISBN 80-210-2079-2
- KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 9788024723297. URL info
- DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
- ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
- Výukové metody
- přednášky s prezentací dětských prací
- Metody hodnocení
- Test vychází z obsahu přednášek. 15 uzavřených otázek s výběrem a) a c), body se neodčítají, 5 otázek otevřených (včetně interpretace dětských kreseb). Hranice pro úspěšnost 70%. Pro test bude vypsáno dostatek termínu v ISu v průběhu měsíce ledna a února. Poslední přednášku lze využít jako předtermín.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ZS1BP_IDVP