ZS1BP_IDVP Interpretace dětského výtvarného projevu

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Rozvrh
Út 18:00–18:45 učebna 30
Předpoklady
Student má základní znalosti z oblasti psychologie a pedagogiky. Orientuje se v pojmech vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit specifické psychologické aspekty dětského výtvarného projevu - pochopit souvislosti mezi vývojem psychiky dítěte a výtvarným projevem
Osnova
  • 1. Různé přístupy a postupy při výkladu originální dětské výtvarné práce 2. Interdisciplinární pohled na aspekty dětské výtvarné práce 3. Funkce dětského výtvarného projevu 4. Porozumění ontogeneze dětského výtvarného projevu
Literatura
  • Löwenfeld, V., Britain, W.L.: Creative and Mental Grown, vyd. 8., Macmilian Publishing Company, NY, 1964
  • BABYRÁDOVÁ Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: PF MU, 1999.125 s. ISBN 80-210-2079-2
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 9788024723297. URL info
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
Výukové metody
teoretická příprava, případová práce, prezentace dětských prací
Metody hodnocení
Závěrečná práce složená z kazuistik dětské výtvarné práce mapující vývoj dětského výtvarného projevu.
Informace učitele
Upřesňující informace ohledně obsahové i formální podoby závěrečné práce společně s termíny jejího odevzdání, možností její konzultace a dalších podkladů pro vypracování budou vyvěšeny v IS - Studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.